torsdag 18 oktober 2012

Test av Philips bakmaskin

 
För ett tag sedan fick jag frågan om jag ville recensera en hushållsmaskin från Whiteaway, vilket jag så klart blev mycket glad över.

Jag tittade på deras hemsida och hittade en bakmaskin från Philips som jag blev himla intresserad av.

Philips HD9020/40 Bakmaskin


  • 12 förinställda program för bröd, deg och t.o.m. sylt
  • Timer på upp till 13 timmar så att du kan vakna till nybakat bröd
  • Indikator för tillsättning för specialbröd med extraingredienser
  • Baka 3 brödstorlekar upp till hela 1 kg
  • 3 gräddningsnivåer för brödskorpa efter önskemål


Jag har ju många gånger klagat på att jag inte kan baka bröd. Antingen blir mina bröd stenhårda eller så smakar de inte så värst bra, så jag hade gett upp brödbakandet, och istället bakade jag scones då o då. Men nu så såg jag framför mig hur jag skulle slippa skämmas över mina brödbullar =)

Så jag fick hem en bakmaskin och det första som slog mig var att kartongen var enorm! Men bakmaskinen var inte större än min assistent. Snyggt vit med lila, eller typ lavendelfärgade, detaljer.

Bakmaskinen har 12 olika program så jag tyckte att det var bäst att börja med att läsa anvisningarna noga innan jag satte igång och bakade i den. Och jag måste säga att den var himla enkel att följa och förstå.

Jag testade att göra det enklaste brödet, mätte upp alla ingredienser enligt receptet i det medföljande recepthäftet och programmerade bakmaskinen till att baka brödet under natten så att den skulle vara klar på morgonen.

Sen gick vi och la oss... Bakmaskinen låter ju en del när den "knådar" degen, och första gången så vaknade jag till av ljudet. Men de andra nätterna har jag inte märkt av något.

På morgonen var brödet klart och det luktade nybakat i hela huset *lycka*.

 

Man kan ställa in hur mörk man vill att brödskorpan ska bli och det är ett stort PLUS, för hemma hos oss ratas det mesta med för mycket tuggmotstånd ;)

Det enda jag inte är nöjd med är att själva degblandaren (eller vad man ska kalla den där detaljen som knådar ihop degen) bakas in i botten på brödet om man inte plockar ut den efter att degen knådats. Och när man sen tar bort den blir det ett "hål" stor som en en krona i brödet undertill.

Annars är jag mycket nöjd!


Bakmaskinen från Philips får av mig 4½ cuppisar av 5 möjliga =)


Ett hett tips om du är sugen på att köpa den är att den kostar 200:- under rek.priset på WhiteAway ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...