torsdag 4 oktober 2012

Chokladtårtbotten


Jag tror att jag har hittat mitt favoritrecept på chokladtårtbottnar...
Originalet kommer från Sugar&Snapshots, men jag har modifierat receptet något så det ska passa mig ;)
Den är relativt enkel att göra, men man behöver en köksvåg och det underlättar ytterligare om man har en köksassistent eller motsvarande.

Bottnarna är saftig och chokladiga, utan att vara för mastiga!

Här på bilden är den fylld med hallonmousse, rårörda hallon och spacklad med chokladganache =)



Chokladtårtbottnar
INGREDIENSER
2 ½ dl vatten
120g kallt osaltat smör, skuren i tärningar
40g hög kvalitets kakaopulver som Valrohna
30g potatismjöl
320g vetemjöl
1 tsk bikarbonat
350g strösocker
2 ägg, hela
2 äggulor
120 ml mjölk
1 msk vinäger
2 tsk vaniljsocker

INSTRUKTIONER
Värm ugnen till 170grader.
Klä din tårtform/springform med bakplåtspapper.
Ställ en liten kastrull på köksvågen och lägg i 120g smör.
Nollställ och häll i 40 g kakaopulver.
Häll i vatten och värm blandningen på medelvärme tills smöret har smält.
Vispa till en slät smet.

Häll över smeten i din köksassistent/vispskål och vispa tills blandningen svalnat något (medan du förbereder nästa steg).

Ställ en bunke på köksvågen, häll i potatismjöl tills det står 30g,
nollställ och häll i 320g vetemjöl.
Nollställ igen och tillsätt 350g socker.
Tillsätt 1 tsk bakpulver, blanda lätt med en gaffel och ställ åt sidan.

Blanda mjölk med vinäger och låt stå i någon minut.
Knäck äggen i en liten skål och vanilj och vispa lätt.
Häll i mjölken och rör om.

Nu borde kakaoblandningen svalnat något, blanda samman allt och rör i ca 1 min till en slät smet.

Häll över i bakformen och grädda i nedre delen av ugnen tills kakan är torr i mitten (testa med en sticka efter 40-45 min och lägg på 5 min i taget om det behövs tills kakan är torr).


8 kommentarer:

  1. Oj vilken tårta, ser riktigt god ut. Du är så himla duktig på tårtor tycker jag! Tack för dina fina kommentarer inne hos mig också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina Amy!
      Den var riktigt chokladig och god =)

      Radera
  2. Den ser supersmarrig ut =) Kika gärna in på min matblogg och tävla i min nya tävling där du kan vinna mässbiljetter och biobiljetter =)

    SvaraRadera
  3. De allra bästa är när man får sin favorit.själv är min favo den som O`holy sweet använder ,riktig god.
    Tårtan blev urläcker.

    SvaraRadera
  4. Var ska äggulorna vara? Och är det bikarbonat eller bakpulver? Tack!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att du var uppmärksam.
      Det ska vara bikarbonat!
      Äggulorna ska i samtidigt som de hela äggen.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...