lördag 18 augusti 2012

Regnbågstårta

Nu har varit helt usel på att blogga, igen... jag borde skämmas, och jag skäms lite...
Men jag har iaf bakat, så blandat med recepten jag har lovat er så ska jag publicera lite nya bilder ♥

Först ut är receptet på regnbågstårtan jag gjorde till mitt eget dessertbord.
Receptet kommer från Sweetapolita och jag har översatt det till er =)


Regnbågstårta
115 gram rumsvarmt smör
4½ dl socker
8 dl mjöl
3 tsk bakpulver
3½ dl vatten
1 tsk vaniljpulver
4 äggvitor, hårt vispade

Sätt ugnen på 175 C.
Vispa ihop socker och smör tills det blir fluffigt och vitt.
Blanda ihop de torra ingredienserna och tillsätt dem i omgångar tillsammans med vattnet.
Blanda till sist ner de hårt vispade äggvitorna och rör försiktigt in i smeten.
Dela upp smeten i 4 olika bunkar och färga med valfri karamellfärg/pastafärg.
(smeten räcker till 4 st bottnar med 20 cm i diameter)
Grädda mitt i ugnen ca 25 min.

Swiss meringue buttercream
2½ dl äggvitor
4½ dl socker
1 nypa salt
550 gram smör
Ev vaniljessens

Sätt en kastrull med ca 5 cm vatten i botten och låt vattnet koka upp, du ska göra ett vattenbad till marängen.
Knäck äggvitorna i en rostfri bunke, häll i socker och salt och vispa upp över det kokande vattnet.
Tanken är allt socker ska lösas upp av värmen och det ger en mer stabil maräng (men tänk på att vispa heeela tiden, annars får du kokt äggvita =P )
När sockret är helt smällt och äggvitorna uppvispade till en maräng så tar du bunken från kastrullen och fortsätter att vispa tills marängen är kall. Det tar ca 10 min. Det är så mycket smidigare om man har en köksassistent, jag brukar använda min First Kitchen från OBH Nordica som gör jobbet åt mig ;)
När marängen är helt kall så tillsätter du vaniljessensen och rör om, sedan är det dags att kasta in en liten kub smör i taget till marängen.
Till en början så kommer marängen att bli rinnig och sjunka ihop, men fortsätt tillsätta smöret och vispa, det blir bättre.
Konsistensen ska vara fluffig. Ifall du inte får till det fast du tillsatt allt smör så kan du prova med att ställa bunken i kylen 30 min och sedan vispa upp frostingen igen.

Chokladganache
150 gram choklad
1 dl vispgrädde
35 gram smör

Hacka chokladen.
Värm upp grädden utan att den kokar.
Tillsätt chokladen och rör om och slutligen blandar du i smöret.
Ställ ganachen åt sidan medan du monterar ihop tårtan.


Montera tårtan
Man kan ha samma frosting mellan lagren som utanpå tårtan, jag valde att ha i frosting OCH hallonsylt, det blev jättegott. 

Så bre frosting mellan lagren och lägg ihop dem, spackla tårtan med marängkrämen. (Vill du veta hur man spacklar en tårta så finns det en steg-gör-steg visning här) Det jag kommit på är att det bästa är att ställa tårtan i frysen när du spacklat den klart, efter 10-15 min så tar du ut den och snyggar till ytan då den blivit lite hård =) Det är en jättebra metod som ger en finare och jämnare yta!

När tårtan är slät och fin så är det dags att smeta på ganachen, häll den i mitten av tårtan och "hjälp" den rinna över kanten på tårtan =)






4 kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...