tisdag 21 augusti 2012

Citronmarängpaj med hallon

Niklas hatar citronmarängpaj, han åt det en gång för 100 sedan på ett fik och fick magsjuka efteråt, så han kan inte ens höra ordet citronmarängpaj innan han får en hulkning. Men jag tycker ju att det är gott... Så jag passade på att göra en när jag skulle fika hemma hos en kompis =)
Jag hade gjort egen Lemoncurd dagen innan så jag fick använda min alldeles egna Lemoncurd till pajen och marängen är spetsad med lite hallon för att den skulle bli rosa och fin  ♥ ♥ ♥








 Den fina rosa formen kommer från IB Laursens serie Mynte

Pajbotten:
3 dl vetemjöl
150 g smör
2 msk kallt vatten 

Fyllning:
Lemoncurd

Maräng:
4 äggvitor
1 1/4 dl strösocker
½ dl hallon
Sätt ugnen på 200°.
Blanda ihop smör, mjöl och vatten till en deg.
Kavla ut degen mellan två bakplåtspapper och klä en pajform.
Låt formen stå kallt ca 30 minuter. 
Förgrädda pajskalet 10 minuter i 200° längst ner i ugnen.
Fyll det förgräddade pajskalet med Lemoncurd och grädda 15 minuter.
Låt pajen svalna. 

Nu är det dags för marängen, du kan antingen bränna marängen med en brännare eller sätta ugnen på “grill” och 250°.
Vispa äggvitorna och strösockret till hårt skum, blanda till sist i hallonen. 
Spritsa marängsmeten över pajen. Bränn med brännare eller grädda under grillelementet i 4-6 minuter tills den blir gyllenbrun.


15 kommentarer:

  1. Åhhhh vad det ser gott ut jag skulle älska pajen : )) tisdagskram Sofia

    SvaraRadera
  2. ser riktigt fräscht och gott,har själv aldrig smakat citronpaj men skulle lätt göra när den ser ut så där god

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag verkligen att du ska testa Simone!

      Radera
  3. Verkar supergott! Testa att ha lemon curden som fyllning i biskvier! http://sweetsweettreat.blogspot.se/2011/06/citronbiskvier.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. gud avd gott:DDD


      Och säg gärna vad du tycker om mina "In Gray" Modellbilder som jag har tagit:)

      Radera
    2. Det var en bra idé Linda, det ska jag testa!!

      Radera
  4. Har sååå länge velat göra en citronpaj men det blir liksom aldrig av :) Ser otroligt läskande ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då måste du ju komma till skott snart Sanja ;)

      Radera
  5. citronpaj det verkar fräscht och gott!!lemoncurden den är så god. www.sportochspelkocken.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den blir till och med bättre när man gör den själv Patrik ;)

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...