tisdag 26 juni 2012

Banancupcakes med Brown Butter frosting

För ett tag sedan hittade jag ett recept på frosting som såg himla intressant ut, istället för vanligt smör så skulle man använda brynt smör. Hur tusan ska det gå till tänkte jag och hade en bild av smält smör, men man skulle låta smöret stelna innan man slutligen vispar upp det och blandar med de övriga ingredienserna.
Visst låter det intressant?
Jag kan berätta att det numera är min favorit frosting! Den var så in i bomben god! Smakade lite nötigt från det brynta smöret och hade mer karaktär =)
Här kommer ett recept på muffins som passar himla bra till frostingen, bananmuffins! Den enda jag känner som inte gillar Bananmuffins, eller banan överhuvudtaget är min bästa vän Goli... ni andra kommer att älska dem  ♥  

Men först lite bilder för att sukta er ;)
På bilden har jag ringlat över lite toffee sås (på tub) och dekorerat med kokosflingor.

Jag brukar inte publicera bilder på mig eller barnen här på bloggen, men idag gör jag ett undantag och visar min lilla gottegris som äääääälskar cupcakes, eller kanske mer frosting  





Bananmuffins:
125 g smör
2 dl socker
2 ägg
2 stora mosade mogna bananer
1 tsk bikarbonat
2 msk kokande mjölk
1 tsk bakpulver
1 krm ingefära
1 krm kanel
3,75 dl mjöl

Sätt ugnen på 170C.
Vispa smör och socker ljust och fluffigt.
Tillsätt ett ägg i taget.
Blanda i mosade bananer.
Lös upp bikarbonat i den heta mjölken.
Sikta mjöl, bakpulver, kanel och ingefära, blanda med äggsmeten, men vispa inte mer än nödvändigt!

Grädda mitt i ugnen ca 18-25 min (beror på hur väl din ugn håller en jämn temperatur).

Inspirerat av receptet hos CakeJournal

Brown Butter frosting
100 g smör
1 paket färskost (typ Philadelphia)
1 paket florsocker
1 tsk malen kanel
½-1 tesked vaniljsocker


Börja med att bryna smöret tills det är gyllenbrunt, ställ det i kylen ca 1 timme tills smöret är i fast form igen.
Då det är i fast form tar du ut det och vispar upp tills det är fluffigt.
Blanda i färskosten och vispa ordentligt.
Bland i lite florsocker i taget tills du fått önskad konsistens.
Blanda slutligen i kanel och vaniljsocker.

8 kommentarer:

  1. Så gott det ser ut, mums! Och härliga bilder, speciellt på din son. Syns att han tycker det är riktigt gott! :D

    SvaraRadera
  2. Vilken smarrig kombination! Låter hur gott som helst =)

    SvaraRadera
  3. Åhh vilket kanon gott recept!
    Det måste jag få testa!!
    KRAM

    SvaraRadera
  4. Vad gott det låter och ser ut! :-) Och vilken söt son! :-) Min minsting gillar också frosting, det är det enda av cupcaken han äter. ;-)
    Kram Carro

    SvaraRadera
  5. Åå så got det låter! Jag har sett ideen med brown butter i frosting men aldrig vågat testa, men nu får jag allt ta och göra det :)

    SvaraRadera
  6. Oj, dessa muffins såg ju helt ljuvliga ut! MUMS!

    http://bakasockerfritt.blogg.se/

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...