torsdag 24 maj 2012

Banan cheesecake - Banoffee - recept

Äntligen har jag nu tagit mig tid att sätta mig ner och skriva receptet på Banoffee cheesecake'n som jag gjorde i helgen.
Hoppas ni gillar det lika mycket som vi gjorde! Här kommer det ;)


Botten
½ paket digestivekex
2-3 msk smör
1 nypa kanel

Cheesecake
2 skivade bananer
200 gr Philadelphia
100 gr Kesella (jag använde lättvarianten)
Ca 1 dl socker (jag tog ca 0,75dl)
2 ägg
3 msk vetemjöl
1 nypa salt
1 tsk vaniljsocker
½ burk kondenserad mjölk
Dulce de leche
Ev någon matsked grädde

Topping
Riven mörk choklad

Gör så här:
Krossa digestiven och blanda med smör och kanel. Tryck ut i en springform med avtagbar kant och grädda i ugnen på 200 grader i ca 10 minuter

Vispa under tiden ihop Philadelphia och Kesella med socker så det blir fluffigt.
Tillsätt ett ägg i taget och vispa ordentligt emellan.
Blanda mjöl, salt och vaniljsocker och vispa i smeten.
Häll i kondenserad mjölk under omröring.

Skiva bananerna.

Ta ut digestivebotten ur ugnen och fördela bananskivorna jämt i över botten och häll försiktigt över cheesecake smeten.
Slutligen tillsätter du Dulce de Leche (om dulce de lechen är tjock och inte alls rinnande så blandar du den med lite grädde för att få den lite mer rinnig)
Grädda i 120 grader 50-70 min, cheesecaken gräddas utifrån och in och då den är ganska fast (inte hård som en sockerkaka) i mitten är den klar.
Låt cheesecake’n först svalna en stund utanför ugnen innan du stoppar in den i kylskåpet minst 2 timmar innan servering.

Riv på mörkchoklad på toppen innan servering ;)


3 kommentarer:

  1. åh så smarrigt,aldrig ätit men skulle lätt vilja testa detta.

    SvaraRadera
  2. Mmm banan är ju gott men jag har aldrig sett den i en cheesecake:) Det låter jättegott!

    SvaraRadera
  3. Hej! Var med och TÄVLA om ett somrigt vår-kit på min blogg ♥
    http://muzicmecupcake.blogg.se/2012/june/tavla-om-ett-somrigt-var-kit.html

    Kramis ♥

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...