måndag 14 maj 2012

Baileys cheesecake med Oreobotten

Jag ligger lite efter med inläggen på bloggen, jag bakar och fotar, men hinner inte få ut inläggen... Det är helt enkelt väldigt fullt upp på jobbet just nu så all min energi är slut när jag kommer hem på kvällarna...

Här kommer i alla fall bilder på Baileys Cheesecaken med Oreobotten som jag bakade härom veckan.

Både chokladen ganachen och botten blev lite för hård på min cheesecake, jag misstänker att det beror på att jag ställde den i frysen innan servering istället för kylen... Så nästa gång jag gör den ska jag blanda i mer grädde i ganachen och ställa in den i kylen i 2 timmar =)


Receptet kommer längre ner =)







Oreobotten 
100g Oreo cookies, krossade
50g smör

Värm ugnen till 160 grader.
Smörj sidorna av en springform. 
Smält smöret i en liten kastrull på medelvärme.
Krossa Oreokakorna och häll i en skål. Häll över smält smör över och blanda tills du har en smet. 
Tryck blandningen jämnt i botten på springformen.
Grädda i ungen i ca 10 min.

Baileysmousse
350g Philadelfia
½ dl grädde
1 tsk citronsaft
1 dl socker
1 ägg
½ dl Baileys

Vispa färskost och socker med elvisp tills blandningen är fluffig (ca 3 min). Tillsätt ägg, grädde, citronsaft och Baileys och rör om ordentligt.
Häll smeten i över Oreobotten.
Grädda 40 min i 150 ° C.

Choklad Ganache½ dl grädde
40g mörk choklad

Koka upp grädde i en liten kastrull. Ta bort från värmen, tillsätt chokladen, rör tills den är slät och blank. Häll choklad ganachen över den färdiga cheesecaken och ställ kallt i kylskåp i ca 2 timmar.

15 kommentarer:

  1. Ser faaantastiskt god ut Nellie!
    Måste helt klart provas! Tack för tipset :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sanja!
      Du kommer inte att ångra dig om du testar ;)
      Kram

      Radera
  2. Detta låter ljuvligt gott och ser hur smarrigt ut som helst, mums mums!

    SvaraRadera
  3. Ser helt galet god ut! Oreobotten måste jag testa nästa gång jag gör cheesecake :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sara!
      Jag tycker att min Oreobotten blev lite för hård, men otroligt god =)

      Radera
  4. ja älskar faktiskt frusna cheesecake allra bäst,blir som glass,mums och blev jättefint

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Simone =)
      Ja, de är riktigt goda =)
      Kram

      Radera
  5. OJ jösses så gott det där låter! Nu skriker min mage efter sötsaker och det vattnas i munnen, fy dig;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Sofi, sorry =)
      Men snart är det lördag och då får man äta vad man vill, tänk på det ;)

      Radera
  6. Oi! Den sa utrolig fristende ut. Takk for tipset!
    klem Mette

    SvaraRadera
  7. Den där tårtan lät inte helt fel! :)

    Skulle vilja tipsa om en rolig bloggtävling. Gå in på http://www.popspel.se/contest.html för mer information

    Vinsten är 500 kr i upplevelser från Upplevelser.com
    Kom igen och var med och tävla om ett kanonpris! :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...