lördag 14 april 2012

Recept Choklad MarängPaj

Äntligen kommer receptet på choklad marängpajen =)



Pajskal:
1 paket Ballerina Cookie Choco
2-3 msk smör
ev någon msk mjölk

Fyllning:
3 äggulor
2 dl strösocker
3 msk mjöl
4 msk. kakao
1 krm salt
5 dl mjölk
1 msk smör
1tsk vaniljpulver

Maräng:
3 äggvitor
1 nypa salt
0,75 dl strösocker 
ev några droppar citronsaft

Gör så här:
Pajskalet:
Kör kakorna i matberedaren och tillsätt smöret i små klickar tills du har en deg, är degen för smulig, tillsätt lite mjölk.
Tryck ut pajdegen i en form med hög kant (jag använde faktiskt en springform) och förgrädda i ugnen på 200 grader i 7 min.

Chokladfyllning:
Blanda äggulor, socker, mjöl, kakao och salt i en kastrull.
Tillsätt mjölk och vispa ihop.
Koka på medelvärme under ständig omrörning tills blandningen kokar upp och tjocknar.
Ta bort från värmen och rör i smör och vaniljpulver.
Häll över chokladblandningen i det förgräddade pajskalet.
Maräng:
Vispa äggvita, citron och socker till en hård maräng och spritsa eller klicka på chokladfyllningen.
Grädda långt ner i ugnen på 200 grader tills marängen fått en fin färg, för mig tog det mellan nästan 25 min.

7 kommentarer:

  1. OMG den ser ju fantastiskt god ut! *dreglar lite* Dem måste jag prova att göra nån dag. Tack för receptet och trevlig blogg du har!

    ♥ ♪♫•

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...