torsdag 15 mars 2012

Mega Macaroons!


Ni har väl inte missat macaronmattan i silikon från Lékué som kom ut förra året, en super fiffig nyhet för alla oss som gillar att baka Macarons och vill ha lika stora kakor att par ihop.
Nu har det kommit en ny variant av mattan, en Whoopie-matta som har cirklar som är 5-6 cm i diameter *ögonmått* och jag har fått möjligheten att prova den *yeay*
Så jag passade på att göra mega stora Macarons, jag skojar inte, de var typ 4 tuggor stora :-)

Hos KÖK etcetera kan du få tag i den här Whoopie-mattan.


Gillar du mattan och vill ha en egen? Håll då utkik redan imorgon för då startar en tävling där jag kommer att lotta ut en Whoopie-matta!


Titta får ni se skillnaden mellan dem stora och de "vanliga" macaronsen.

De stora Macaronsen är dekorerade med Pistage, 
de små är dekorerade med strössel.


Så här i efterhand ser jag att de ser ut som små hamburgare *hihi*



 Förstår ni vad jag menar med MEGA macarons? Blinkar

Vill du baka egna Macarons?
Här har du det bästa receptet på Macarons!


7 kommentarer:

  1. Så fina de blir!! Hur gör du när du använder mattan till dina macaroner? Mina bara fastnar =( blev så besviken på min sån matta . . . har testat flera ggr men det vill sig inte alls. Utan mattan har jag aldrig misslyckats (förutom med att få dem lika stora :) )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna =)
      Vad tråkigt att dina macarons fastnar! Använder du dig av samma recept som jag?
      Mina Macarons har bara fastnat en gång och då satt typ halva macaronsen kvar på mattan, den gången hade jag lite för bråttom och tog ut dem lite för tidigt och tog av dem från mattan innan de svalnat och blivit stabila.

      Så mitt tips är;
      1. Använd dig av receptet med italiensk maräng (den med sockerlag i äggvitan)
      2. Ta inte ut macaronsen för tidigt!
      3. Vänta tills de svalnat innan du försiktigt skalar av dem från mattan samtidigt som du böjer mattan lite för att de ska lossna lättare.

      Hoppas det går bättre nästa gång!
      Kram

      Radera
  2. Hej,ja undrar om du skulle kunna göra en tårta till en tjej som bor i sthlm till 25e mars,doptårta med en bebis som ska ligga på en stort blomblad.om du vill kan ja adda dig till en grupp på facebook.bara du säger vad du heter där,så kan du visa upp dina tårtor och även få massa tips och hjälpa människor som vill ha tårta kanske just av dig

    SvaraRadera
  3. Vilka fina macarons =) Kika gärna in på min matblogg och tävla i min nya tävling =)

    SvaraRadera
  4. Nu låter jag halt skadad, men jag blev smått lycklig när jag såg att du skrev cirklar och inte rundlar! haha (Blivande lärare.. och redan förstörd ;P)

    Annars gillar jag din blogg med såklart! :D Läst den ett tag men galet kass på att kommentera..

    /Simone

    SvaraRadera
  5. Hmmm..,blev verkligen sugen på att göra egna macarons när jag tittade in i din blogg. ;.)

    SvaraRadera
  6. Jättesöta macarons:) En sån där platta borde jag inskaffa. Jag har aldrig bakat macarons då jag läst överallt att det ska vara så svårt!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...