tisdag 6 mars 2012

Creme Brulee med recept

En välgjord Creme Brulee är ett av de bästa sätten att avsluta en fin middag, tycker ni inte?
Jag hade ju tänkt servera olika sorters Brulee till alla hjärtans dag, men jag tappade dem i golvet när jag skulle ta ut dem ur kylen, snacka om antiklimax =(
Men jag passade på att göra klassisk Creme Brulee (och hålla i dem ordentligt när jag tog ut dem ur kylen den här gången) när min pappa var här och hälsade på förra helgen.

Receptet kommer lite längre ner

Jag har blandat ihop lika delar farinsocker och strösocker och hällt över den färdiga Bruleen.

Sedan är det bara att bränna sockret med en FlameBoy.




Creme Brulee - 4 port
5 äggulor
30 gram strösocker
½ vaniljstång
5 dl vispgrädde

2 msk strösocker
2 msk farinsocker

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 150 grader.
  2. Skrapa ur vaniljstången och blanda fröna med grädde och socker i en liten kastrull.
    Låt koka upp på medelhög värme.
  3. Ta av värmen och vispa i äggulorna.
  4. Häll över blandningen i 4 portionsformar.
  5. Ställ formarna i vattenbad i ugnen i 30 min.
  6. Kyl ner formarna i minst en timme i kylskåp. 
  7. Blanda ihop strö- och farinsocker och strö över bruleen och bränn med en livsmedelbrännare eller sätt ugnen på snabbuppvärmning och grilla högst upp tills sockret smält.

    Tänk på att vara försiktig när du bränner sockret, det går fort och blir väldigt varmt.


4 kommentarer:

  1. Mmm vad gott! håller helt med dig. Bättre/godare efterrätt kan man inte äta. Går faktiskt och funderar på att köpa en brännare
    :-)

    SvaraRadera
  2. Åh vilken osis och jag vet hur det känns! När jag gjorde creme brulee senast så tappade jag också mina, vi slogs om den enda lilla formen som klarade sig:)

    SvaraRadera
  3. Åh, det är ju så gott med crème brulée. Vad sugen jag blev :o)

    SvaraRadera
  4. Gud vad gott! Crème Brûlée är en favorit.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...