söndag 26 februari 2012

Neapolitan cake - Tårta i 3 färger


Äntligen tänkte jag publicera receptet på Neapolitan tårtan jag gjorde i våningstårtan förra månaden.
Neapolitan tårta består av tre olika bottnar; Choklad, Vanilj och Jordgubb.

Till chokladbottnarna använde jag det här receptet på Devil's Food Cake.
Vanilj- och jordgubbsbotten bestod av samma tårtbas, med enda skillnaden att jag hade i 2-3 msk jordgubbspuré i den rosa =)



Jordgubbspuré
1-2 dl jordgubbar (frysta eller färska)
1 msk florsocker

Gör såhär:
Micra jordgubbarna på högsta effekt i 2-3 min.
Mosa med en handmixer tills blandningen är slät, tillsätt socker och sila för att få bort de små fröna.


Saftig Vaniljbotten
2½ dl rumstempererat smör
4 dl socker
½ vaniljstång eller 2 tsk vaniljsocker
4 ägg
7½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2½ dl mjölk
1 tsk vinäger

Gör såhär:
Värm ugnen till 175 grader.
Smörj och mjöla en bakform (ca 20 cm i diameter).
Kärna ur vaniljstången och lägg i en bunke, tillsätt socker och smör och vispa fluffigt (ca 5 min).
Knäck i ett ägg i taget. Vispa väl mellan varje ägg.
Blanda bakpulver och mjöl.
Blanda mjölk och vinäger.
Vispa i mjölen och mjölken (omväxlande, börja och slutar med mjöl) i äggsmeten.
Håll varje lager ca 3 inches ovanför din disk och försiktigt släppa pannorna platt på disk flera gånger så att utsläpp av luftbubblor. Detta hjälper dig att få enjämnare kaka.
Baka i 25 - 30 minuter (beroende på ugn) tills den är klar.
Kyl i kokkärl för 5 - 10 minuter.
Ta bort och omedelbart linda varje lager i plastfolie för att försegla i fukt. Svalna helt på tråd rack.
När svalnat, är du redo att montera din kaka.

Fyllning
Jag har fyllt tårtan med hemmagjord jordgubbssylt, vaniljkräm och choklad ganache.

 

15 kommentarer:

  1. Jordgubbspurén kommer jag absolut lägga på minnet! Perfekt till allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen =)
      Och mycket enkel att göra!

      Radera
  2. Åh, en sådan till kvällsteet hade jag inte tackat nej till.

    Fin blogg du har!

    Kram Malin

    Ps, Tack för att du tittade in hos mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tittade in här Malin =)

      Den var väldigt god, över förväntan faktiskt. Testa ;)
      Kram

      Radera
  3. Hej!
    Länkar till din blogg på min om det är ok! Fin blogg du har :)

    Carina

    SvaraRadera
  4. Vilket fantastiskt bakverk!!

    Tack för kommentar hos mig:-)

    SvaraRadera
  5. ser ju jättegott ut,jordgubb är inte ofta man ser som tårtbotten.låter ju perfekt.

    SvaraRadera
  6. Åhhh vad fin och god den ser ut kram imponerad Sofia i Hjo

    SvaraRadera
  7. Det här låter som en farligt god tårta!! Tack för kommentaren på min blogg

    SvaraRadera
  8. Jordgubbspurén får oss verkligen att längta till sommaren, ser ljuvligt god ut!

    SvaraRadera
  9. Hej, hittade precis din blogg och måste kika vidare. Det finns ju hur mycket som helst som verkar himlans gott!

    SvaraRadera
  10. Favorit frukt här hemma också ,dessa ljuviga jordgubbar.

    SvaraRadera
  11. Hej,
    Det är lite för mycket smör men ingen sucker??
    "Saftig Vaniljbotten
    2½ dl rumstempererat smör
    4 - 4½ dl smör
    ½ vaniljstång eller 2 tsk vaniljsocker"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt Marianna!
      Det ska så klart vara 4dl socker inte smör 2 gånger.
      Tack för att du påpekade felet, jag rättar till det på en gång.

      Radera
  12. Den HÄR låter ju superintressant att testa :)) Gillar verkligen när man går lite utanför ramen och gör något annat kul än bara choklad o vaniljbotten :) Tack för ett mycket spännande tips att testa :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...