onsdag 25 januari 2012

Sockerkaka + Recept


Den här sockerkakan kan man antingen göra naturell precis som i receptet, eller tillsätta lite kryddor och göra en mjuk pepparkaka. Vilket jag gjorde, jag gjorde det enkelt för mig och hade i 1 tsk pepparkakskrydda och faktiskt även 2 msk lingonsylt för att kaka skulle smaka mera juligt =)
Observera att detta var innan årsskiftet ;)

Silikonformen jag använt kommer från Lékué och det fiffiga med den är att den skapar ett mönster på kakan som man kan skära efter och få perfekta, lika stora, portionsbitar av kakan.










Recept 6-8 port
45 g smör 
2 ägg
50 g socker
50 g mjöl 
½ tsk bakpulver
1 tsk kondenserad mjölk
25 g mjölk

Gör så här:
1. Smält smöret i micron, blanda med mjölken och låt det svalna. 
2. Vispa ihop ägg, socker och kondenserad mjölk i en bunke tills blandningen är fluffig.
3. Blanda i bakpulvret i mjölet och vänd i äggsmeten, följt av det smälta smör och mjölken. Blanda om (vispa inte för så blev kakan torr)
4. Häll i en väl smord och mjölad form, eller en silikonform som jag har gjort och grädda i 170 grader i ca 30 minuter eller tills en teststickan är torr.
5. Stjälp upp kakan på galler och låt den svalna.


Du följer väl Sockertussen via Facebook ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...