lördag 14 januari 2012

Chokladtårta med Baileys

Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade här på bloggen... Jag har haft fullt upp med att starta upp det nya året på jobbet och nu har jag äntligen kommit igång, och kan lägga ner lite mer tid på att visa er underbara bakverk =)

♥ ♥ 


I år firade jag och Niklas nyår helt själva, vilket var himla mysigt =) Vi åt god mat och 3 olika efterrätter! Däribland den här chokladtårtan med Baileysmousse som smakade gudomligt!
Den är faktiskt en av mina favorittårtor =)

Längst ner får du receptet ;)








Botten:
4 ägg
1,5 dl socker
3/4 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
100 gr smält smör

Fyllning:
2 blad gelatin
1,5 dl grädde
150 gr blockchoklad
2 äggulor
2-3 msk Baileys
3 dl vispgrädde

Garnering:
100 gr blockchoklad
2 tsk olja
florsocker

Sätt bakplåtspapper (och vik upp kanterna) i en långpanna 20*30 cm.

Botten
Smält smöret i micron, låt svalna lite.
Vispa ägg och socker poröst, minst 5 min.
Blanda de torra ingredienserna i en bunke, vänd ner mjölblandningen i äggsmeten. 
Rör slutligen i smöret. 
Häll smeten i långpannan, grädda i nedre delen av ugnen i ca 20-30 min i 175°C (provstickan ska vara torr).

Fyllning:
Lägg gelatinbladen i kallt vatten, ca 5 min.
Hacka chokladen. 
Koka upp grädden och lägg sedan ner chokladen och rör tills den har smält. Låt det svalna lite.

Tillsätt äggulorna och låt det sjuda någon minut under omrörning. 
Smaksätt den med Baileys.
Blanda ner gelatinbladen. Ta från värmen och svalna.

Vispa grädden och vänd ner den i chokladkrämen. 

Bred hälften av moussen mellan bottnarna och den andra hälften ovanpå.
Dekorera med lite riven choklad.

14 kommentarer:

  1. Tårtan ser riktigt god ut!!

    SvaraRadera
  2. Oj vilken härlig tårta! Jag älskar choklad och skulle kunna sluka en stor bit utan att skämmas:)

    SvaraRadera
  3. Ser farligt gott ut,mums.älskar choklad

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. Tack Linda!
      Den är himla god =) Prova får du se ;)

      Radera
  5. HJÄLP va farligt gott det såg ut!
    Kramkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe =) Ja, den kan man verkligen kalla farlig ;)
      Kram

      Radera
  6. Ååå denna lär vara jätte god!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är vuxen och rätt mastig i smaken, men passar perfekt till speciella tillfällen =)
      Kram

      Radera
  7. Hej! Undrar om man ska baka två bottnar eller om man delar 1 botten? :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...