torsdag 22 december 2011

Sirapsäpplen - Kanderade äpplen - Knäckäpplen

Jag funderade länge på om jag skulle göra kanderade äpplen som skulle bli stenhårda eller sirapsäpplen, med i princip samma smak fast mjukare. Till slut bestämde jag mig för att göra kanderade äpplen, alltså hårda, men det var svårare än jag trodde och jag vågade inte vänta tillräckligt länge (sirapen hade ju kokat upp till 120 grader!) Så jag doppade äpplena och väntade, och fick sirapsäpplen, men vad gör det? Det var nog den enklaste desserten jag gjort och det var så himla gott!

Så till dessertbordet på julafton så blir de ett självklart inslag, och de är ju så himla vackra!

Hälften av äpplena är rullade i kokos, den andra hälften i hackad mandel =)










När du ska låta äpplena stelna så är det riktigt smidigt att som jag gjort här använda en bakduk av silikon. Min bakduk kommer från Lékué och finns i de flesta önskabutiker, eller andra välsorterade köksbutiker. Eller så använder du ett aluminiumfolie penslat med olja.

 Recept sirapsäpplen/ Kanderade äpplen
10 äpplen
5 dl strösocker
2½ dl ljus sirap
1 dl hett vatten
ev röd karamellfärg


  1. Börja med att ta bort stjälken, tvätta och torka äpplena och stick ner en pinne i mitten av varje äpple (jag har använt små pinnar som man får från McDonalds att röra om i kaffet med ;) )
  2. Förbered underlaget äpplena ska stelna på (silikonduken behöver inte förberedas på något sätt)
  3. Blanda ihop alla ingredienserna (utom karamellfärgen) i en kastrull.
  4. Rör om på låg värme till sockret är upplöst.
  5. Höj temperaturen och koka upp blandningen till 120 grader om du vill ha sirapsäpplen och till 155 grader ifall du vill ha kanderade knäckäpplen.
  6. Häll ev i karamellfärgen och doppa äpplena i den heta blandningen.
  7. Doppa äpplena i kokos/hackade nötter och ställ dem att svalna i rumstemperatur.

Äpplena smakar bäst de första 24 timmarna =)

Häng gärna med på Facebook ;)

2 kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...