tisdag 6 december 2011

PepparkaksBiscotti

Äntligen har jag hittat receptet på pepparkaksbiscottin jag bakade i helgen.
Här kommer den =)


Pepparkaksskorpor
2 ½ dl mjöl
1 tsk bakpulver
½ msk malen kanel
1 tsk mald ingefära
1 nypa malda kryddnejlikor
1 nypa salt
3 msk mjukt smör
1 ½ dl socker
2 stora ägg
½ tsk vaniljextrakt
1 msk Cane syrup (eller mörk sirap)
½ dl russin
½ dl hackad mandel


  1. Värm ugnen till 175 grader och förbered en bakplåt med bakplåtspapper.
  2. I en medelstor bunke, blanda ihop mjöl, bakpulver, kryddor och salt. 
  3. I en större bunke, vispa smör och socker krämigt. Vispa i äggen ett i taget. Blanda i vanilj och sirap.
  4. Vispa i mjölblandningen i smöret utan att överarbeta smeten. Rör i russin och mandel. Degen kommer att vara rätt och klibbig.
  5. Stjälp upp degen på ett lätt mjölat bakbord och dela i hälften. Rulla varje halva i en20-30 cm lång "stav" och lägg över degen på bakplåten med ungefär 7 cm mellanrum. Platta ut varje stav till en bred limpa.
  6. Grädda i mitten av ugnen i ca 30 minuter. Ta ut ur ugnen och låt svalna 10 minuter, men stäng inte av ugnen.
  7. Skär försiktigt upp varje kaka med en räfflad kniv.Placera skivorna på plåten och grädda i ytterligare 6-8 minuter per sida.Ta ut ur ugnen och låt svalna.

Följ gärna Sockertussen på Facebook =)

9 kommentarer:

  1. Rolig tävling :) Jag går med imorgon. Har nyssstartat en tävling i min blogg också.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Mmm vad gott! Roligt med alla dessa varianter av pepparkakssmakande bakverk :-)

    SvaraRadera
  3. Mums mums mums : ) kram Sofia /sofiabakar

    SvaraRadera
  4. Åhh, har funderat på att göra just pepparkaksbiscotti (brukar göra dem med saffrans ananrs men det kan vara en kul variation).

    SvaraRadera
  5. som jag har letat efter ett bra recept på biscotti pepparkakor! Spännande.

    SvaraRadera
  6. sv. Tack så mycket! :) vad kul att du tipsade om dina tävlingar!! Kram Evelina

    SvaraRadera
  7. Hej Nellie, och tack för kommentaren på min blogg! Väldigt mycket godsaker du bjuder på! Jag älskar smycken, och är gärna med och tävlar, men tyvärr tillhör jag den smått förhistoriska och utdöende arten som inte är med i FB. Så sorry! Ska kika in och se om nästa tävling också förutsätter FB-medlemsskap. Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. det lät rätt så gott det där =) kram

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...