tisdag 27 december 2011

Mjölkchoklad fudge

Till mitt dessertbord bakade jag allt själv, alltså var all godis hemmagjort. Dels för att jag ville testa lite olika nya recept och dels för att jag tycker att allt smakar bättre hemmabakat, utan konstiga tillsatser =)

Här har vi lite ett av tre fudge som fanns med på bordet, mjölkchoklad fudge.
Jag vispade inte upp den här fudgen så mycket som de andra, vilket resulterade i en mjukare fudge, inte som kola, utan mjukare fudge ;)

Här har jag strött lite havssalt på för att det ska bryta av mot det söta *mums*




Recept - Mjölkchoklad Fudge ca 30 bitar
3 dl vispgrädde
3 dl socker
1 dl vit sirap
50 g smör
100 g mjölkchoklad

Gör så här:
  1. Blanda grädde, socker och sirap i en kastrull. Sätt i en termometer och låt koka upp på medelhög värme tills det kokat till 120 C. 
  2. Dra av kastrullen från värmen och blanda ner smöret. Ställ tillbaka på plattan och låt koka upp igen ett par minuter. 
  3. Hacka chokladen.
  4. Ta kastrullen av spisen och rör i chokladen och rör om tills den smält helt. 
  5. Vispa upp fudgen tills den stelnat något. (den här biten hoppade jag över)
  6. Häll upp fudgen i en oljad form eller silikonform, den här gången använde jag en matlåda från IKEA. Låt fudgen svalna i rumstemperatur. Täck sedan formen och låt stå i kylskåp över natten. 
  7. Skär upp i bitar.

Följ gärna Sockertussen på Facebook =)

2 kommentarer:

  1. Fudge är bara sååå gott tycker jag!
    Kramkram

    SvaraRadera
  2. Så gott, och min make som älskar fudge. Bäst jag inte visar denna sidan ;) kram!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...