söndag 11 december 2011

Brownie - Deluxe!

Till arbetsplatsträffen vi hade här om veckan på jobbet tog jag med mig denna riktigt uppskattade choklad-ombaderade Brownie! Jag skulle vilja kalla den Brownie Deluxe, eftersom den innehöll 4 olika sorters choklad, mini marshmallows och krossade polkagrisar.

Trixet för att få till den där extra saftigheten är att ta ut kakan ur ugnen innan den är helt färdig och låta den ligga till sig i kylen innan du skär upp och serverar den!

Jag använde min silikonform från Lékué som gjorde det ännu enklare att ta ut kakan trots att den var lite kladdig i botten.
Vill du ha en likadan form så finns den att köpa i Önska butikerna och andra välsorterade köksbutiker.

Eftersom det hos SötaSaker denna månad bakas sötsaker med Extra Allt så får detta bli mitt bidrag =)









Recept Brownie Deluxe!
185 g osaltat smör
185g mörk choklad, av bra kvalité
85g vetemjöl
40g kakao
½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
3 stora ägg
200 gram ljus muscavado socker
50 g vit choklad
50 g mjölkchoklad
1 st snickers, hackad
50 gram mini mashmallows

Dekoration:
150 gram Polkagris, krossad 

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 170 grader.
  2. Skär smöret i små kuber och hacka den mörka chokladen, lägg i en microsäker form och micra i 30 sek i taget tills dess att smöret är smält. (alt smält smöret och chokladen i en kastrull) Rör om till en smet som får svalna lite i rumstemperatur.
  3. Sikta ihop vetemjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver i en skål.
  4. I ytterligare en skål vispar du ihop ägg och muscavado socker fluffigt.
  5. Hacka vit- och mjölkchoklad och snickers.
  6. Häll över chokladsmöret i äggsmeten och rör om med en slickepott.
  7. Blanda i den hackade chokladen, snickersen och marshmallowsarna och rör om.
  8. Blanda till sist ner mjölet.
  9. Häll över i silikonformen (har du inte en silikonform så måste du smöra och bröa din form) och grädda mitt i ugnen i ca 30 min. 
  10. Strö över hackade polkagrisgodisar direkt du tagit ut kakan från ugnen.
Tänk på att kakan kommer att vara lite lös i mitten till en början, men att den sätter sig i kylen sen.
Låt kakan svalna i rumstemperatur innan du sätter den att vila minst 30 min i kylen innan servering.


8 kommentarer:

  1. Oj himmel och kaka! Detta var ingen dålig skapelse! MUMS:D

    SvaraRadera
  2. Åh så gott de såg ut! =) Min dotter heter också Nellie, mycket fint namn!! =)) btw. är det du som säljer saker på tradera, som Nellie71 ? Håller på budar för fullt just nu :P

    SvaraRadera
  3. Ojoj vilken deluxe bit! Ser JÄTTE smarrig ute.
    Massa kramar

    SvaraRadera
  4. Det där kan man verkligen kalla brownies deluxe :D

    SvaraRadera
  5. Åhå, hjälp! :D Det ser ut att vara en helt perfekt brownie det där :)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Wow, vilken brownie, den har ju verkligen ALLT! :D

    SvaraRadera
  7. Åå, så gott det ser ut. Ser riktigt kladdig och gojsig ut , yummiiiiiie :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...