tisdag 4 oktober 2011

Rosa Sugar Cookies - Mördegskakor

Hemma hos oss hade vi barnkalas i helgen, så det bjöds på dessertbord =)
Temat var rosa och det passar ju extra bra denna månad!
Jag tänkte lägga upp bilder och recept i omgångar eftersom det blir rätt mycket annars. Dessa goda Sugar Cookies är täckta med hemmagjord Sugarpaste med några droppar smultronessens och dekorerade med små blommor i Sugarpaste. Här finns en steg-för-steg beskrivning på hur du ska fixa blommorna.


Jag har penslat kakorna med toffee-sås för att sockerpastan ska fastna.





Recept på mördegskakorna har jag hämtat från Sweetopia.


Sugar Cookies - Mördegskakor

3 dl Smör
2 dl Strösocker
1 stora Ägg
5½ dl Vetemjöl
½ tsk Bakpulver
½ tsk Salt
Frön från ½ vanilstång (eller 1½ tsk vaniljsocker)


1. Vispa smör och socker i en stor bunke med en elvisp på medelhög hastighet, i ungefär en minut. Skrapa ner smör från sidor av skålen med en slickepott och blanda i ytterligare några sekunder. Du behöver inte överdriva vispandet utan sluta då smör o socker är väl blandat.

2. Tillsätt ägget vispa.

3. Skär och öppna vaniljstången och skrapa ur fröna. Blanda i smeten och rör om ordentligt.

4. Sikta din torra ingredienser,mjöl, bakpulver och salt, i en annan bunke.

5. Häll över de torra ingredienserna över smörsmeten och blanda på låg hastighet i ca 30 sekunder. Tänk på att inte vispa degen för mycket då kakorna blir torra, spröda och inte alls som du vill ha dem.

6. Slå en degen och kyl ner i ca 1 timma, helst längre.

7. Kavla ut degen, stansa ut kakor och grädda mitt i ugnen 8-12 minuter..

8. Låt kakor svalna till rumstemperatur och dekorera!



14 kommentarer:

  1. Guuuuud så fina åhhh vad du är duktig varm kram Sofia

    SvaraRadera
  2. blev fina,och får nog ta själv och göra något rosa

    SvaraRadera
  3. Tjusiga! Toffeesås lät mums ;)
    Har också en ide om mördegskakor... får se när jag bakar dom :)

    SvaraRadera
  4. Vad fina! :-)

    Har nu (äntligen) uppdaterat min bakbloggslista med länkar och har lagt till dig. Hoppas att det är okej! :-)

    Ha det sött!
    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  5. Åh, vilka fina, jag ÄLSKAR dem! Härligt pastellig färg <3

    SvaraRadera
  6. Väldigt söta måste jag säga. Blir de goda? låter som det kan vara ganska sött :-)

    SvaraRadera
  7. Vilken temperatur på ugnen?

    SvaraRadera
  8. Vilken temperatur på ugnen?

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...