lördag 15 oktober 2011

Recept på Cheesecake med hallon och choklad

Den här cheesecaken gjorde jag då vi hade kräftskiva här hos oss.
Den var inte alls så söt (trots att jag misstänkte att den skulle bli det) och det syrliga från hallonen gifte sig underbart med både ostfyllningen och chokladen.
 Jag rekommenderar den starkt!
Dock tar den lite tid att göra eftersom den behöver bakas i ugn innan man kyler den och slutligen kan servera denna underbara cheesecake.
Är du ute efter ett superenkelt recept på cheesecake så titta här istället ;)

Cheesecaken har en kexbotten gjord av choklad wafers (rån) istället för Digestive kex.



Cheesecake - ca 10 port
1 påse chokladrån (wafers)
80 gram rumstempererat smör
2 dl hallon

200 gram Philadelphiaost

1 tsk vaniljsocker
1 burk kondenserad mjölk
1 ägg

2 msk limejuice

150 gram mörk choklad
½ dl grädde


  1. Börja med att köra chokladrån i en mixer till de är helt krossade. Tillsätt smöret i små klickar och fortsätt mixa till en deg.
  2. Bred ut degen i en springform och ställ kallt medan du förbereder resten av cheesecaken.
  3. Mosa hallonen och ställ åt sidan.
  4. Sätt ugnen på 175 grader.
  5. Vispa Philadelphiaosten och vaniljsockret i en stor bunke tills den är fluffig.
  6. Tillsätt den kondenserade mjölken i en tunn stråle.
  7. Då osten och mjölken är väl blandat så är det dags att knäcka i ägget. Rör om på låg hastighet i några sekunder.
  8. Blanda till sist i limejuicen och rör om med en slickepott eller slev.
  9. Ta fram formen ur kylen och bred ut de mosade hallonen. 
  10. Häll försiktigt över ostsmeten.
  11. Grädda i ugnen i 30-45 min (till kakan är fast i kanterna och nästan färdig i mitten)
  12. Ställ kallt i ca 1 timme (30+30 min, se nedan).
  13. Till sist är det dags för choklad ganachen, hacka chokladen och häll i en bunke, värm upp grädden till den nästan kokar och häll över chokladen. Rör om tills blandningen är slät.
Då cheesecaken är svalnat i ca 30 min och även choklad ganachen fått vila i ca 30 min så kan du bre den på cheesecaken innan du ställer in cheescaken i kylen igen så den får vila 30 min til innan den är redo att serveras.






9 kommentarer:

  1. ser jättesmarrig ut,skulle mer än gärna ta en bit eller två

    SvaraRadera
  2. Åhhh gode tid så gott! kram Sofia

    SvaraRadera
  3. Hallon, choklad OCH cheesecake kan ju bara inte bli fel! Dregel...

    SvaraRadera
  4. Oh jisses vilken chessecake! Rena drömmen ju! Sparar detta receptet genast :)

    SvaraRadera
  5. Den ser otroligt god ut :)

    SvaraRadera
  6. Nam,nam!! jag ska bara ta en bit....eller 2.....eller kanske 3......



    PS. Är bara 11år och jag ska baka den i dag på...ny års afton.
    JIPPI

    Gott nytt år

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...