måndag 26 september 2011

Devil's food cake med kaffefrosting + Recept

Min vän Rikard och hans fru Susanne ska ha en bebis och dessutom fyllde Susanne år för några dagar sedan så detta var tvunget att firas =)
Eftersom Devil's food cake är  min favorit chokladtårta så fick det bli en spinoff av den tårtan =D
Så detta är Leilas recept så jag kan tyvärr inte ta åt mig äran, men kaffefrostingen är min ;)





Ingredienser

200 g smör
3 dl ljust muscovadosocker
1 dl ljus sirap
4 st ägg
3 dl mjölk
5 dl mjöl
1.5 dl kakao av god kvalitet
3 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen ingefära
1 st nypa salt
200 g mörk choklad

Kaffe glasyr:
3 dl vispgrädde
250 g mörk kvalitets choklad 70 %
50 gram smör
2-3 dl florsocker
3 msk kallt, starkt kaffe


Gör så här
1. Sätt ugnen på 190 grader.
2. Vispa smör och socker och sirap krämigt.
3. Separera äggen och rör ner gulorna i smörkrämen.
4. Blanda mjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker, ingefära och salt.
5. Vänd försiktigt ner mjölken och mjölblandningen i äggsmeten för hand.
6. Smält chokladen i ett vattenbad och vänd försiktigt ner den i smeten.
7. Vispa vitorna till ett skum och vänd ner dem i smeten.
8. Fördela smeten över 3 smörade teflonkakformar med löstagbar botten.
9. Baka i mitten av ugnen, cirka 15 minuter.

Kaffe glasyr:
1. Koka upp grädden och tag av den från värmen.
2. Hacka chokladen och rör ner chokladen i grädden.
3. Ställ kallt.
4. Vispa ihop florsocker och smör krämigt, tillsätt kaffet.
När Chokladgrädden är kall blandar du ihop den med smörkrämen och brer krämen mellan tårtbottnarna och på tårtan och jämnar till med en spatel =)

10 kommentarer:

  1. Gottigt! Fina blommor... måste köpa utstickare! :)

    SvaraRadera
  2. vad gott! receptet på kaffefrostingen sparar jag

    SvaraRadera
  3. Det vattnas i munnen gahhhhhhh så fin så gott det ser ut tack för inspirationen! kram Sofia

    SvaraRadera
  4. Mums det låter supergott och vad fin den är! :-) Kram Carro

    SvaraRadera
  5. SV Tack så mycket :). Oh vilken mumsig tårta!

    SvaraRadera
  6. Hej :O)
    Tack för titten och kommentaren på min blogg. Vilken läcker tårta. Den ser ju hur god ut som helst. Den skulle jag definitivt inte tacka nej till :O) Vad duktig du är. Mvh. Katarina.

    SvaraRadera
  7. Mmm.. kaffeglasyr låter ljuvligt gott. Jättefin tårta!

    SvaraRadera
  8. Hu vad god den såg ut!! Och väldigt vackra blommor, som alltid! Hoppas allt är bra med dig vännen :). Kram!!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...