lördag 17 september 2011

Chocolate Apple Cookie - Kakor med äpplen och choklad

Jag älskar mjuka kakor, eller vem försöker jag lura, jag älskar alla sorters kakor ;)
Det absolut roligaste är då jag hittar på ett recept och det blir riktigt gott! Jag brukar inte våga experimentera för vilt, men nu gick jag verkligen bananas och blandade nästan allt jag fick tag på i bakhyllan ;)
Resultatet blev mjuka kakor med choklad och äpple. Receptet finns lite längre ner om du vill testa göra dina egna ;)






Ingredienser - ca 15 kakor
2½ dl mjöl
½ tsk bakpulver
1 nypa salt
75 gram smält smör
1 dl ljus muscavadosocker
½ dl strösocker
½ tsk vaniljpulver (eller 1 tsk vaniljsocker)
1 ägg
150 gram ljus choklad
1 msk mjölk
3 msk kondenserad mjölk
1 äpple, tärnat i 5mm små bitar
ev ½ dl Chokladknappar
  • Sätt ugnen på 175 grader
  • Smält smöret och rör ihop med strö- och muscavadosocker.
  • Smält choklad med mjölken i ca 1 min i micron, rör om tills chokladen smält. Blanda i kondenserad mjölk och låt svalna.
  • Skala, kärna ur och tärna äpplet.
  • Blanda ihop mjöl, bakpulver och salt i en bunke, ställ åt sidan.
  • Vispa ägg och vanilj fluffigt i en stor bunke.
  • Blanda äppeltärningarna (och ev chokladknappar) i chokladsmeten.
  • Häll över choklad/äppelsmeten i äggsmeten, rör om och rör till sist i mjölblandningen.
  • Klicka ur smeten med hjälp av en sked på bakplåtspapper och grädda i ugnen i 10-15 min.

5 kommentarer:

  1. det låter ju jätteintressant.du kanske får bättre lycka nästa år på hemmakonditor tävlingen :D
    man ska våga,de är då man får till de bästa verken.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag får våga och satsa nästa år igen =)

    SvaraRadera
  3. Gahhhhhhhh måste testa du är fantastisk med dina härliga recept : ) ha en bra lördag kram Sofia

    SvaraRadera
  4. Spännande att testa egna recept, jag är ofta för feg för att göra så. Vad är det värsta som skulle kunna hända liksom ;-)

    Ser mumsigt ut i vilket fall som helst.

    SvaraRadera
  5. Sofia: Du är ju för söt =D Säg till om du testar och gillar dem ;)

    Maria: Jag brukar oxå fega rätt ofta, lika bra att hålla sig till det som an vet funkar, men det är ju så skoj när man vispar till något underbart gott =D

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...