torsdag 15 september 2011

Äppelmuffins med smulpaj

Jag har ju tidigare erkänt att jag egentligen tycker om muffins bättre än cupcakes, så jag fortsätter äppelveckan med dessa äppelmuffins.
Muffinsen är fyllda med en klick äppelmos som Niklas lagat, äppelklyftor (som inte hade petats ner då den första bilden togs) och dessutom så är de toppade med lite smulpaj =)




Äppelmuffins med smulpaj - ca 20 st
4 dl mjöl
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
2,5 dl socker
1 dl olja
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
3 dl mjölk

Fyllning
3-4 msk äppelmos
1 skalat och skivat äpple

Smulpaj
25 gram smör
1 msk socker
ca 1 dl vetemjöl

Värm ugnen till 175•.
  • Blanda samman mjöl, bakpulver och salt i en bunke.
  • Vispa samman socker, olja, ägg och vaniljsocker i en annan bunke. 
  • Rör ihop mjöl blandning med äggsmeten. 
  • Häll till sist ner mjölken. 
  • Fyll muffinsformar till ¾ med smet klicka i ca 1 tsk äppelmos i varje muffin och lägg på 1-2 skivor äpple. 
  • Blanda smör, socker och vetemjöl, antingen i matberedaren eller för hand, tills du har en smulig pajdeg. blir degen för kladdig kan du behöva ha i mer mjöl, blir den för torr o mjölig så behöver du ha i mer smör, prova dig fram.
  • Strö på smulpajen över muffinsen och grädda i förvärmd ugn i ca 20 min.

8 kommentarer:

  1. gahhhhh vill ha mums : ) Här bakade jag också äppelmuffins ikväll. Gillar också muffins bättre än cupcakes : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  2. vet du,jag har också tänkt att göra muffins med hemmagjord äppelmos i mitten.du hann före,hehhehe
    de är sååå himla gott

    SvaraRadera
  3. Ser jätte gott ut :)
    Gott med smulpaj överst!!

    SvaraRadera
  4. Sofia: Jag som trodde att jag var ensam ;)
    Kram

    Simone: Det gör väl inget att jag hann före, gör du oxå gumman =)

    Veronica: Det blev supermumsigt med smulpaj på =) Najs om man inte kan bestämma sig för vad man vill baka, paj eller muffins ;)

    SvaraRadera
  5. Jag gjorde om de lite med egengjort äppelmos med kanel. Dessutom la jag lite kanel på toppen innan jag ställde in dem i ugnen. Blev en riktig höjdare. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter hur smarrigt som helst med extra kanel på =)
      Kul att de blev så smarriga!

      Radera
  6. Ehh.. ska det vara olivolja?? *slowpoke*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar använda rapsolja... det smakar inte lika mycket som olivolja.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...