måndag 12 september 2011

Äppelkaka

Gillar man äpplen ska man passa på nu! Min favorit sort är de gröna syrliga Granny Smith äpplena, helst äter jag dem med lite salt (á la Iran).

Jag vill ju så gärna åka iväg på en självplock och plocka mina egna äpplen, men jag hittar på massa annat istället (kanske ska jag försöka komma iväg till helgen ändå =))
Äpplen kostar ju inte så mycket den här årstiden och man kan baka så mycket gott med dem!
Så därför tänkte jag vika denna vecka åt att baka massor med äpplen!

Först ut är en superenkel äppelkaka, receptet hittar du längst ner.
Den här äppelkakan blir mitt bidrag till Månadens sötsak med temat syrligt denna månad.

Den vackra pajformen komemr från IB Laursen





INGREDIENSER
2½ dl mjöl
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
0.75 dl socker
1 tsk malen kanel
75 gram smör, rumstemperatur
1 ägg
1,2 dl mjölk
1 medelstort, syrligt äpple i tunna skivor

Värm ugnen till 190 °C. 
Smörj och bröa din bakform.
Vispa ihop mjöl, bakpulver och salt i en stor bunke.
Blanda ihop ½ dl socker med kanel i en skål och ställ åt sidan.
Använd en elvisp och vispa smör med resterande ½ dl socker. 
Vispa i ägget. 
Tillsätt mjölblandningen och mjölken, blanda ihop till en slät smet utan att övervispa!
Häll hälften av smeten i botten på bakformen. Lägg äppleklyftor i smeten så att de precis täcker smeten  Strö äpplen med kanel-socker blandningen, spara en tesked eller två för att strö ovanpå.
Fördela resten av smeten över äpplena. Strö resterande kanel-socker på toppen.
Grädda kakan i ca 25 minuter, eller tills kakan fått färg.

15 kommentarer:

  1. Salt på äpple har jag aldrig smakat, men kakan ser väldigt god ut :-)

    SvaraRadera
  2. Äppelkaka är verkligen så gott nu när det finns svenska äpplen att köpa

    SvaraRadera
  3. Nikals; Det var riktigt gott =D

    Linda: I Iran äter man sura äpplen med salt ;) Ovanligt med gott =)

    Anki & Håkan: Kul att ni gillade det, den var super enkel att göra!

    Linda: Jag håller med dig!! Man får passa på =)

    SvaraRadera
  4. Åh vad gott det ser ut! :-) Jag har fått lite äpplen från min mormor och morfars äppelträd så jag ska också baka något med äpplen här någon dag tänkte jag. :-) Kram Carro

    SvaraRadera
  5. sv: Det var både riktigt gott och väldigt lätt att göra.
    Kan rekommendera dig att prova. =)

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig äppelkaka! Lycka till i månaden sötsak, den passar ju perfekt!

    SvaraRadera
  7. Åh va gott det ser ut :)
    Älskar äppelpaj!!

    SvaraRadera
  8. Mmmmm den så nydelig god ut:0)

    SvaraRadera
  9. Mmmmm va gott det ser ut. Måste prövas. Bra tips!
    #mauro

    SvaraRadera
  10. Yumyum, sista bilden är helt gudomlig, och din pajform är jäteejättefin! <3

    SvaraRadera
  11. Carro: Det tycker jag verkligen, kanske blir du ännu mer inspirerad efter denna vecka ;)

    Marie: Det ska jag göra =)

    Ann-Sofi: Tack snälla =D

    Veronica: Äppelpaj är ju supergott!!

    Kjersti: Den var underbart god ;)

    Mauro: Ja, det tycker jag verkligen att du ska =)

    Kram på er

    SvaraRadera
  12. Her i huset spiser vi ofte appelsiner med litt salt. Deilig! Det far sa godt frem den sote smaken som blir sterkere! Kakene dine ser bare saaa fristende ut! Kanskje til helgen...:-)

    SvaraRadera
  13. Åh jag älskar verkligen äppel, framförallt i kaka... :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...