söndag 18 september 2011

Äppel Macarons med äppelfyllning

Det var länge sedan jag gjorde macarons, anledningen har varit att jag misslyckades två gånger på raken, detta efter att ha ritat ringar på bakplåtspapper, spritsat noggrant och väntat medan se stabiliserat sig på plåten. Då hälften sprack och den andra hälften blev platta vart jag otroligt irriterad och besviken och kände att jag behövde en paus från att baka macarons.
Så kan det bli, man kan bli grinig på en svårgjord kaka ;)

I alla fall tills man får en superfiffig Macaronmatta i silikon som förenklar bakningen avsevärt!!
♥ Macaronmattan ♥ kommer från Lékué och som ni ser så har ringarna en upphöjd kant på mattan som gör att smeten inte flyter ut! Förstår ni vad mycket enklare det blir att baka dessa raringar?
Vill du ha din egen macaronmatta så finns de att köpa i samtliga Önska butiker i Sverige samt andra välsorterade köksbutiker.

Jag avslutar denna temavecka med att baka perfekta Macarons med smak av äpple, fyllda med egenhändigt gjord Jello med äppeljuice =)









Vill du baka dina egna Macarons så finns receptet här. Jag har blandat 1 msk koncentrerad äppeljuice i mandelsmeten för att få en mer naturlig äppelsmak ;)

ÄppelJello
2,5 dl Äppelcider
½ vaniljstång
2 tsk gelatinpulver
2 msk kallt vatten

Koka upp cider och vaniljstång på låg värme.
Medan cidern kokar så blandar du gelatinpulver med kallt vatten och låter den svälla någon minut.
Blanda gelatinet med den varma cidern och rör om tills gelatinet är helt smält.
Häll i en form och ställ kallt tills gelén stelnat.


27 kommentarer:

  1. Vilka fina macarons!! Ser jätte goda ut :)
    Har fortfarande inte vågat prova på dessa kakor.
    Ska kanske köpa mig en sån macaronmatta så kanske det är lite större chans att man lyckas!

    SvaraRadera
  2. Så smart! Jeg har enda ikke prøvd a bake disse små herlighetene, men spiste til gjengjeld maaange av dem i Frankrike i sommer. Tror en slik matte må komme på ønskelisten.... Ha en fin fin søndag!

    Klem Mette

    SvaraRadera
  3. Gu´ vad smart med en sån matta! Det måste jag köpa, har inte lyckas nåt vidare i mina två försök att göra macarons..
    Dina ser helt perfekta ut och låter väldigt goda med! :)

    SvaraRadera
  4. tema vecka? vad för tema.. jag hade tema vecka denna veckan oxå.. tema äpplen...

    SvaraRadera
  5. Åh, en sådan matta vill jag också ha, gud vad behändigt! Snygga de blev, dina macarons <3

    SvaraRadera
  6. Lät hur gott som helst med äpple i! Och jättefina blev de :) Jag misslyckades också med mina senast och därför har jag också tagit en paus, men den senaste veckan har jag börjat få tillbaka suget att baka dem igen :D
    Jättefiffigt underlägg, det måste jag kolla in!

    SvaraRadera
  7. Låter som ett riktigt bra hjälpmedel i macarontillverkningen! Vad gott med äpplesmak!

    SvaraRadera
  8. Åh vilken smart matta, vad kostade den? :)

    SvaraRadera
  9. Vilken smart matta, den skall jag hålla utkik efter

    SvaraRadera
  10. Vilken helt fantastisk blogg duh ar! Hiiiit kommer jag mera :)

    SvaraRadera
  11. Låter väldigt gott :) Jag har bara misslyckas med mina sista försök med macarons :(

    SvaraRadera
  12. mums vad gott det ser ut!!vad bra den mattan verkar!!har aldrig gjort macarons!

    SvaraRadera
  13. a den mattan kommer jag också snart ha,fast jag har lyckats med mina macarons men alla blir inte samma storlek och de gillar ja inte.
    kostar 210kr den som undrar.

    SvaraRadera
  14. Vilka fina! Åh vad enkelt det ser ut:) Men jag vet ju att det inte är det. Dina är ju helt perfekta, underbara och söta, mina blir inte alls så, de blir fula, spruckna och med en massa andra skönhetsfel! En sån där matta kanske är lösningen.

    SvaraRadera
  15. Men vad gott. Jag måste verkligen ta och skaffa mig en sådan matta!

    SvaraRadera
  16. Tack för alla fina kommentarer =)
    Den här macaronmattan var verkligen superfiffig =) Och det blev mycket enklare att para ihop halvorna =)
    Den är en nyhet, jag såg den för första gången på Formex mässan =) Den kommer att kosta ca 200 kr =D

    SvaraRadera
  17. Va' duktigt av dig att göra egna. :)

    Svar: Tack för stödet. Jag ska försöka vila upp mig.
    Hoppas att du också får en skön helg.

    Kram

    SvaraRadera
  18. Wow vad coolt! De blev fantastiskt fina dessutom. Annars tycker jag det är lite lotteri att göra dem, ena gången bra nästa gång kaos.

    SvaraRadera
  19. Men shit så fina!
    Ser ju verkligen proffsiga ut!

    (Men du kanske är proffs? Har precis hittat in på sidan, så jag är HELT nollställd!) ;o)

    SvaraRadera
  20. Oj, macaronmatta - det kändes avancerat! Har fortfarande inte testat att baka, har inte ens ätit macaroner. Hmm, känns lite väl krångligt - eller?

    SvaraRadera
  21. Vilka mästerverk! Jag som har bakning som hobby har aldrig testat... Kanske dags nu!

    SvaraRadera
  22. Sv: Jo, det var en bra fredag. :)

    Hur var din fredag då? :)

    SvaraRadera
  23. Oj vad goda dom där ser ut - och snygga!

    :-)

    SvaraRadera
  24. Mums, äpple! Köpte en sådan matta i Frankrike förra året, så mycket enklare när alla macaroner är samma form och storlek så man inte behöver leka memory för att hitta två som passar ihop :) Bra att de finns i Sverige nu!

    SvaraRadera
  25. äppelfyllning... låter gott och innovativt. det gillar jag!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...