onsdag 3 augusti 2011

Cookie Dough glass - Recept

För några veckor sedan var vi i Göteborg och hälsade på min pappa, och på vägen tillbaka hem till Stockholm passade vi på att åka förbi Ullared.
Jag kom överens med ungarna att om vi såg ett kamera-team så skulle vi samla på oss massa prylar, "tappa bort" vår vagn och börja storböla. Alla för att komma med i TV... Eller inte!
Ni som sett serien Ullared förstår säkert vad jag menar ;)

Det var iaf väldigt intressant att se hur folk trängs med kundvagnar när det är billiga varor i sikte =)
Jag hann inte titta på så mycket bakprylar eftersom vi kom till det sist och min familj (läs Niklas) hade ruttnat ihop totalt. Men jag hann grabba tag i en glassmaskin!
Jag som önskat mig det i år och dar! Nu har jag äntligen en =)
Och eftersom jag är en killig tjej så läser jag inte bruksanvisning och därför tog det ett tag innan jag fattade hur den fungerar =/
Men när den var igång så gjorde jag min första Cookie dough glass. Här kommer bilder och receptet =)




Vaniljglass  ca4 port.
4 äggulor
0,75 dl råsocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl grädde
2 dl 

Vispa äggulor och socker tills det är vitt och pösigt.
blanda i vispgrädde och mjölk, rör om ett par gånger.
Starta glassmaskinen och häll i blandningen.

Cookie dough
100 g Smör
½ dl Råsocker
½ dl Muscavadosocker
1 dl Mjöl
1 tsk Vaniljsocker

Vispa rumsvarmt smör med de råsocker, vaniljsocker och muscavadosocker tills det är fluffigt.
Tillsätt mjöl och blanda till en kakdeg.
Rulla små bollar och ställ kallt i frysen en stund.
Blanda i glassmeten efter halva tillagningstiden och låt blandas ordentligt med glassen.


5 kommentarer:

  1. Åhh vad gott! Jag var i Ullared tigidare i veckan och stod och tittade på en glassmaskin, men det blev aldrig köp, orkade heller inte vara där inne i all trängsel så länge.. Men en dag ska jag också ha en glassmaskin, och då står cookie-dough glass högt på listan :-)

    SvaraRadera
  2. Kakdegsglass är så tokgott :-)

    SvaraRadera
  3. Ååh vad gott! Jag ÄLSKAR cookie dough glass! :-)

    SvaraRadera
  4. Vi älskar Ben&Jerrys cookiedough glass och har letat efter ett recept till att göra egen. Äntligen hittat, kan man väl lugnt säga:)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...