söndag 24 juli 2011

Smulpaj

Smulpaj är nog det jag bakat allra mest i mina dagar, innan september förra året (då jag gjorde min första dekorerade tårta) så var smulpaj faktiskt det enda jag bakade...
Receptet har jag sparat sedan jag hade hemkunskap i högstadiet och det fungerar ännu =)
Ett tips är att göra mer smuldeg än du behöver, frysa in och spara till de dagar då du har lite bråttom med fikat.
Jag använder den här smuldegen både till bär och äpplen. Och till lilla Theos kalas här om veckan gjode jag blåbärspaj med fryst smuldeg ;)

Smulpaj - 6 port
4-4½ dl mjöl
2 msk strösocker
125 g smör

Sätt ugnen på 225 grader.
Häll i alla ingredienser i en matberedare och kör på högsta hastighet till degen är smulig. Är den för kladdig tillsätter du mer mjöl, är den för torr så tillsätter du lite extra smör.
Sedan är det bara att blanda bär med florsocker eller skalade äpplen med kanelsocker och smula över pajdegen.
Grädda pajen i mitten av ugnen tills den fått fin färg, ca 15-20 min.
Servera med vaniljsås eller en kula vaniljglass =)

Den underbara hjärtformade pajformen kommer från IB Laursen

4 kommentarer:

  1. Mmmm smulpaj är så gott :)
    Jätte gullig form du hade!

    SvaraRadera
  2. Smulpaj är himla gott och så lätt att variera

    SvaraRadera
  3. Det ser riktigt gott ut! Jag bakar sällan smulpaj men jag äter det jättegärna, så nu ska jag definitivt prova :)
    Kram FISKBLOGGEN-fisk för fulla muggar :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...