tisdag 26 juli 2011

Recept på Dulce de Leche

Dulce de leche

Dulce de leche går att göra i olika konsistens och beroende på hur tjock du vill ha den så kokar du mer helt enkelt.
Jag kokar min DDL i 3 timmar, jag gillar den sega konsistensen som påminner och mjuk kola =D
DDL är mycket enkel att göra, den enda ingrediensen du behöver är en burk sötad kondenserad mjölk. 

VIKTIGT! Burken måste vara helt täckt av vatten HELA koktiden!
Tänk även på att vara väldigt försiktig med hur du hanterar den varma konservburken! Om du tar ut burken ur det varma vattnet och ställer ner det i kallt vatten så kan det bli tryckförändringar i burken som kan göra att den exploderar.
Så när du är klar med kokningen så ställ ner hela kastrullen i diskhon och fyll på med ljummet vatten. Efter ytterligare 15-30 min fyller du på med kallt vatten så burken får svalna långsamt.

Koka upp ett vattenbad, skala av papperet runt konservburken och ställ ner den (Oöppnad) i vattenbadet och låt sjuda på låg värme under lock i 3 timmar. Fyll ev på med vatten om det skulle behövas. 
När burken svalnat är din Dulce de leche klar =)

Från höger till vänster:
Kondenserad mjölk
Dulce de leche efter 1 timme
Dulce de leche efter 2 timmar
Dulce de leche efter 3 timmar
Bilden är lånad från The of food

6 kommentarer:

  1. detta brukar jag oxå göra.. så enkelt och så syndigt gott....mums mums..

    SvaraRadera
  2. Dette har jeg tenkt a prove. Vet du hvor lenge den holder seg? Kan den fryses nar den er ferdig kokt?

    klem Mette

    SvaraRadera
  3. Det tycker jag absolut att du ska prova Mette!
    Jag hade min Dulce de leche i kylskåpet i 1½ månad utan att den blev dålig, dock blir sockret kristalliserat överst men det smakar inte konstigt! så det är en lång hållbarhet. Jag har inte provat frysa det, men varför inte, bara du gör det i små portioner och tinar dem långsamt i kylskåpet så borde det fungera fin fint =)
    Klem!

    SvaraRadera
  4. Det är löjligt gott Chanette! Jag älskar det! Tyvärr så håller jag en diet nu o kan inte svulla det som skulle vilja =P

    SvaraRadera
  5. oh, dulce de leche är bland det bästa jag vet, det gäller bara att ha tålamod ;)Söt blogg du har!

    SvaraRadera
  6. minna andersson24 augusti 2011 08:58

    hej, jättehärlig blogg. kommer tillbaka fler gånger :-)
    nu en dum fråga kanske, men vad har man detta till? har varit inne på att försöka mig på olika tårtor o så. men tyvärr bara hunnit med 1 än så länge. jag testade då att göra en fondant på marshmallows. det va jättegot :-)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...