tisdag 26 juli 2011

Enkel cheesecake med blåbär

Till lilla Theos kalas fixade jag ett dessertbord och ville ju såklart fylla det med allt möjligt, men fick lov att begränsa mig av två anledningar, 1. jag var ensam hemma med bebisen hela veckan innan kalaset och hade inte så mycket tid över till att baka och 2. vi hade ca 25 gäster och man orkar inte äta så himla mycket sötsaker på 2 timmar ;)
Cheesecakes måste man oftast låta stå i frysen ett tag, men denna super enkla cheesecake kan man vispa ihop och ha serveringsklar på mindre än 20 min!

Receptet räcker till 6 port:
9 Digestive kex
2 msk Smör
1½ dl vispgrädde
400 g Kesella vanilj
3 dl blåbär
1 msk florsocker
2 gelatinblad

Sätt gelatinbladen i blöt (enligt anvisningarna på förpackningen).
Sätt på ugnen på 200 grader.
Smula digestivkexen och landa med smöret, fördela i portionsformar och grädda i ugnen i ca 5 min.
Vispa under tiden grädden och blanda i Kesella, ställ kallt i frysen.
Mixa blåbären och värm upp ca ½ dl i en liten kastrull, blanda i urkramade gelatinblad och rör om tills bladen smält, häll över blandningen i resten av blåbären och ställ åt sidan.
Låt portionsformarna med digestivebottnen svalna, klicka sedan över grädd/kesellan och toppa med blåbärsmixen, ställ kallt i kylskåp innan servering.

2 kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...