tisdag 26 juli 2011

Devil's food cake - Recept

Första gången jag gjorde Devil's food cake var till mitt 25 års kalas. Mastigare tårta får man leta efter, hyper-chokladig är nog ordet som beskriver den bäst! Mastig och otroligt god! Jag tycker att Devil´s food cake passar bäst i små bitar och då är ju cake pops ett underbart alternativ till tårtbitar =D
När jag gjorde dessa cake pops till dessertbordet på Theos kalas så blandade jag kakan med chokladganachen och formade små lejon =)

Vill du se en steg-för-steg instruktion på hur man gör cake pops så hittar du det här: CAKE POPS!


Här är receptet jag använder till Devil´s food cake:
Kakan:
1,3 dl kakaopulver
5 dl vetemjöl½ tsk salt
1 tsk bakpulver
¼ tsk bikarbonat
115 gram osaltat rumstempererat smör
3 dl strösocker
2 stora ägg
1 dl starkt kaffe (eller vatten om du inte gillar kaffe)
1 dl mjölk

Chokladganach:
300 gram hackad 70% choklad
1 dl mjölk
150 gram smör

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Smöra och mjöla (istället för att stöbröda) en ca 20 cm bakform.
  3. Blanda ihop mjölk och kaffe i ett glas.
  4. Blanda ihop mjöl, kakao, salt bakpulver och bikarbonat i en bunke.
  5. I en annan (stor) bunke vispar du ihop smör och socker ca 5 min tills det är krämigt, vispa i äggen, ett i taget och vispa i ytterligare någon minut.
  6. Nu ska du blanda ihop allt i den stora bunken. Rör inte om mer än du måste, detta för att kakan blir torr och kompakt om smeten överarbetas.
  7. Häll över i bakformen och grädda mitt i ugnen tills en provsticka visar att kakan är klar, ca 40-50 min.
  8. Medan kakan är i ugnen gör du ganachen som ska bres på tårtan genom att hacka chokladen grovt, och smälta det tillsammans med mjölken över ett vattenbad (eller i micron, då micrar du ca 20 sek i taget och rör om i mellan gångerna tills chokladen är smält).
  9. När chokladen är smält tillsätter du i smöret i små klickar och rör om till en slät ganache. Låt ganachen stå och vila i rumstemperatur medan tårtan är i ugnen och sedan svalnar (ca 1½ timme sammanlagt).
  10. Dela tårtan i två bottnar och bred på ett tjockt lager chokladganach mellan bottnarna, runt och på tårtan innan servering.

4 kommentarer:

  1. Den ser väldigt god ut men jag ser inte mängden socker...? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sanja, jag har varit klantig och satt missat att trycka på enter efter smör och skrivit ut sockret på samma rad =/
      Tack för att du påpekade !!
      Kram

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...