lördag 11 juni 2011

Tårta med vertikala bottnar

Jag lovade ju i det förra inlägget att sätta ut bilder och recept på hur man gör tårtan med vertikala bottnar.
Så här kommer det ;)
Vad jag vet så finns det två olika sätt att göra tårta med vertikala bottnar. Jag ska visa er hur jag gjort denna gång, och senare ska jag visa det andra sättet.
Det jag egentligen gjort här är att göra en jumbo rulltårta stående istället för liggande och täcka den med mousse.
Tårtan är bakad i en långpanna, sedan har jag delat den i tre identiska längder på 8 cm i bredd.
Fyll tårtan med moussen och färska bär.

 Rulla ihop längderna till en stor rulltårta.

Om tårtan får ligga ner så blir den platt på ena sida (som på bilden). Därför är det bäst att slå in den i pakplåtspapper och stoppa in den stående i frysen i 30 min innan du täcker tårtan med mousse.



Vill du använda mitt recept så kommer det här nedanför =)

Choklad tårtbotten
4 st ägg
2 dl strösocker
2 msk kakao
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
½ dl mjölk
40 g smör
½ tsk vanilj pulver

Dela upp äggvitor och äggulor.
Smält smör och låt det svalna.
Vispa äggvitan med sockret till ett skum. Tillsätt äggulorna en och en under långsam omröring. 
Blanda ihop alla de torra ingredienserna och vänd ner i äggsmeten.
Rör om försiktigt. 
blanda i smör och mjölk och rör om.
Häll i en långpanna klädd med ett bakplåtspapper med uppvikta kanter.
Grädda i 180 grader i ca 10 min.


Enkel jordgubbsmousse
2 dl ansade jordgubbar
2 dl färdig marsánkräm

Mixa jordgubbarna i en matberedare/mixer. Blanda ihop med marsán krämen.
Ställ kallt i 15-20 min innan du använder moussen.

2 kommentarer:

  1. Gud jag döööör ; ) vattnas i munnen mums! kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Ja det är en underbar sommar kombo =)
    Den var riktigt god =D KRAM

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...