söndag 15 maj 2011

Mandelbakelser med kaffe - Recept


100 gram äggvita
25 gram strösocker
½ tsk citronsaft
130 gram riven mandelmassa
2 msk äggvita
50 gram florsocker
15 gram kakaopulver
1 nypa salt
Rostade kaffebönor för toppning

Värm ugnen till 170 grader.

Vispa äggvitorna och citronsaften tills de är nästan helt uppvispade vispade. 
Tillsätt strösocker under omröring. Fortsätt att vispa till en maräng.

Sikta florsocker, salt och kakaopulver i en skål. 
Blanda den rivna mandelmassan med några skedar äggvita och rör om till en jämn slät smet. Vänd mer smeten i kakaoblandningen och rör om. Tillsätt marängen i smeten och rör om försiktigt.

Spritsa smeten på bakplåtspapper och strö över kaffebönorna, låt vila på plåten ca 15 min, grädda sedan mitt i förvärmd ugn i ca 10 min.

Mina mandelkakor är fyllda med en kaffe-choklad ganache, som är mycket enkel att göra:
100 g choklad
½ dl grädde
1 tsk snabbkaffe pulver

Hacka chokladen och lägg i en microsäker form, häll över grädden och micra på full effekt i 30-60 sek. Tills chokladen smält. Rör om ordentligt och rör i kaffepulvret. När blandningen svalnat något kan du bre den på kakorna och sätta ihop dem två och två.

1 kommentar:

  1. Precis vad jag letade efter, läckra kakor utan vete! Ser verkligen jättegott ut!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...