fredag 6 maj 2011

Fruktkompott

Kompott liknar saftkräm med bitar av frukt eller bär och är en riktigt god fyllning i cupcakes. När jag fyller mina cupcakes försöker jag undvika att fylla dem med köpt sylt och istället röra ihop en enkel kompott själv, det blir mycket godare och går himla fort.
Man kan även äta kompotten som efterrätt med lite grädde eller vaniljsås till =)


Receptet nedan räcker till 2 portioner kompott eller som fyllning till ca 20 cupcakes

Kompott
150-200 gram frukt/bär
3 msk råsocker strö
Innehållet av ½ vaniljstång
2 msk florsocker
ev. lite vodka

Om det behövs skär frukten/bären i små bitar (½-1 cm stora) Häll i en microsäker skål. Häll över socker, vanilj, och ev vodka och blanda om. Micra på hög effekt i 1 min i taget, ta ut och rör om i så blandningen värms upp jämt. Den blir som varm sylt/marmelad i konsistensen då den är färdig.

3 kommentarer:

  1. Tack så jättemycket för receptet. Jag gjorde vaniljcupcakes med rabarberkompott och vitchoklad frosting till min 30års fest i helgen. De blev mycket uppskattade:) Mvh Linnea

    SvaraRadera
  2. Ååh vad glad jag blir Linnea!
    Riktigt kul att både du och dina gäster uppskattade receptet =D
    Grattis i efterskott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Tack för ett superbra recept, blev jättegott! Har snott det till min blogg och länkat hit!

    Mvh Sara

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...