måndag 23 maj 2011

Dulce de leche kakor

Jag älskar kakor, tyvärr så har jag påbörjat en ketogen diet som innebär: INGA kakor =( Men det hindrar mig inte från att baka dem =D
Som dessa underbara kakor med dulce de leche som jag bakade då jag hade besök i helgen. Vill du göra dina egna så kommer receptet lite längre ner.





Kakor med Dulce de leche
1 dl dulce de leche
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 dl strösocker
150 g rumstemprerat smör
4 äggulor
1 msk mjölk
1 tsk vaniljextrakt

Blanda ihop mjöl, salt och bakpulver i en bunke. Ställ åt sidan.
I en stor bunke; vispa smör tills det är krämigt och slät, tillsätt sedan socker och blanda tills smöret är ljust och fluffigt(ca 3 min). Vispa i äggulorna, mjölk och vanilj. 
Häll i mjölblandningen och blanda ihop. Forma till två degklumpar, linda in i plastfolie och ställ i kylskåp i minst 30 minuter eller ännu hellre, några timmar.

Värm ugnen till 160 grader. 

Ta ut degen ur kylen och forma små degbollar stora som oskalade valnötter i storleken. Sätt på plåt med bakplåtspapper och tryck till lite
Grädda i mitten av ugnen i 12-15 minuter, tills kanterna på kakorna är bara knappt gyllenbruna. 
Låt svalna helt, bre sedan på  en tesked av dulce de leche och sätt ihop kakorna två och två.

6 kommentarer:

  1. Åh vad gott det ser ut! Dulce de leche är verkligen underbart. :-)

    SvaraRadera
  2. Jag gjorde dessa till min födelsedag förra året i september.mumsiga var de,i alla fall de som älskar massa kola.

    SvaraRadera
  3. Å vad goda de ser ut!!! Strongt av dig att baka o inte smaka, det fixar jag aldrig :-)

    SvaraRadera
  4. De såg smarriga ut!! Måste pröva att testa dem :). Hoppas allt är bra med dig, Kram på dig!

    SvaraRadera
  5. Carro: De var HIMLA goda! Påminde om drömmar med dulce de leche emellan =P

    Smulan: Jag kan tänka mig att de blev riktigt uppskattade! =D

    Maria: Det är svårt som f*n. Jag har eg skit dålig karaktär =P

    Linda: Jag kan verkligen rekommendera dem =)

    Caroline: Hoppas allt är bra med DIG =D Jag tycker att det är underbart kul att du lir inspirerad av att titta in här Caroline!

    Kram på er!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...