onsdag 4 maj 2011

Chocolate chip cookies

Förr i tiden (när jag var smal) så hade jag en enda sak jag unnade mig, och det var chocolate chip cookies, du vet de där stora, bruna, platta kakorna på 7eleven. Jag köpte en stor kaka och en stor kaffelatte varje löning och längtade och väntade tills nästa månaden direkt jag hade ätit den... Det var ett tag sedan, nu bakas här var och varannan dag men en favorit är fortfarande chocolate chip cookies. Den här gången har jag bakat ljusa kakor med tre olika sorters choklad. Riktigt, riktigt mumsiga!

Den fina rosa kakburken kommer från IDE-A!




Chocolate chip cookies - ca 20 st
225 gram smör
1 dl strösocker
2 dl mörk muscavadosocker
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
7 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 krm salt
3 dl hackad choklad (vit, ljus och mörk)

  1. Förvärm ugnen till 175 grader.
  2. Blanda ihop smör och socker, muscavado socker och vaniljsocker tills det blir blir en fluffig, ljus smet i en bunke.
  3. Knäck i ett ägg i taget och vispa ihop till en slät smet.
  4. I en annan bunke: blanda ihop mjöl, bakpulver, salt och choklad i en annan bunke.
  5. klicka ut en liten klick smet med minst 5 cm mellanrum på en plåt med bakplåtspapper och grädda i ugnen i 10-12 min.

9 kommentarer:

  1. Åhhh tack jag ska baka till jobbet imorgon fredagsbak min tur skriver ut receptet bums! kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Varsågod Sofia! =)
    Hoppas de blir riktigt goda =D
    Ett tips är att ta ut dem liiite tidigare ur ugnen så blir de härligt mjuka inuti =D
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jen: De var riktigt goda! Speciellt med så mycket choklad =D

    SvaraRadera
  4. Vilken fin blogg, har precis hittat hit. Jag sökte efter cupcakes med rabarber och hittade dina "Mini Cupcake med rabarberkompott". Har du nåt recept på dem? Undrar hur du gör kompotten, blandar du med marsan eller har du den som den är? Tack på förhand. Mvh Linnea

    SvaraRadera
  5. De ser jättegoda ut! Jag är fortfarande på jakt efter det perfekta chocolate chip cookie-receptet, kan det vara detta? :)

    SvaraRadera
  6. Linnea: Kul att du hittat hit, Välkommen!
    Jag ska skriva ut receptet på cuppisarna!
    Rabarberkompotten har jag gjort genom att skiva rabarber tunt, blanda med socker, avskrap från en vaniljstång och kanel och micra på hög effekt i två minuter. Ta ut, rör om och micra ev lite till tills det blivit en "sylt".


    Caroline: Jag tycker att det blev riktigt goda kakor av det här receptet =D
    Jag gillar ju muscavadosocoker så det kan ju vara det som var pricken över i:et.

    SvaraRadera
  7. Mummsssssssss så gott säger jag bara!

    Ser att du inte har bloggsvar på din sida, så passar på att talar om att du kan vinna det hos mig!

    http://lindalovelie.blogg.se/

    SvaraRadera
  8. Blev TOTAL succe på jobbet då kakorna åkte fram : ) Tack snälla för receptet URGODA kram Sofia

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...