onsdag 13 april 2011

Vita kaffekakor

Jag vill ju så gärna ha en finalplats i årets bak- och dessertmästare (mest för att jag vill ah en Kitchen Aid om jag ska vara ärlig). Så jag har ju skickat in några recept, dock inte någon som fått pris, än... Men det betyder inte att de inte är underbart goda, tvärtom så smakade dessa kakor helt underbart!
Ni ska få både recept och fina bilder att titta på =)

Jag tycker det var himla fiffigt att sätta kakorna på kaffekoppen så här =D




75 g Smör el Margarin
1 dl Strösocker
½ dl Rörsocker
3 dl Vetemjöl
½ tsk Bakpulver
1 st Ägg
1 msk Nymalet kaffe
ev Några droppar kaffeessens
1 krm Kanel
½ tsk Salt
½ tsk Vaniljsocker
100 g Vit Choklad
ev Några droppar karamellfärg

  1. Vispa smör och socker luftigt i en bunke.
  2. Blanda ihop mjöl (spara ca ½ dl till utkavlingen), bakpulver, kanel, salt och vaniljsocker i en annan bunke.
  3. Blanda ihop (vispa inte) ägg och kaffe (+ ev kaffeessens) i en tredje bunke.
  4. Blanda ihop mjölblandningen med smöret tills du har en fin smet.
  5. Häll över ägg/kaffe och blanda om försiktigt till en jämn smet.
  6. Ställ degen i kylskåpet i 30-60 min (eller i frysen halva tiden).
  7. Kavla ut degen och skär ut fina kakor. Grädda i ugnen på 190 grader i ca 8-10 min.
  8. När kakorna svalnat helt så smälter du chokladen (ev med någon droppe karamellfärg) och ringlar över.

7 kommentarer:

  1. Wow! Jag som älskar att äta och baka kakor! Läckert att sätta snygga kakor på kaffekoppen. Kitchen Aid som i en liten ask.

    SvaraRadera
  2. De såg supergoda ut! Och väldigt smart sätt att sätta kakorna på koppen :). Det måste jag testa!! Roligt att servera dem så till en fika.

    Kram på dig :)/ Caroline

    SvaraRadera
  3. Ja vilken rolig idé att sätta kakan på kanten sådär. :-) De är jättesöta, och ser goda ut med. :-) Kram

    SvaraRadera
  4. Superfiffigt =) Ny tävling på min matblogg så kika gärna in där om du gillar kaffe =)

    SvaraRadera
  5. Låter som en god kaka. Kul idé att sätta den på kanten av koppen.

    SvaraRadera
  6. Skar du med kniv för att få till så kakan kunde sitta på koppen? Det ska vara malet kaffe? inte kallt kaffe som man dricker?

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...