söndag 10 april 2011

Morotsscones

I morse hade vi "söndagsfrukost" här hemma. Det innebär att man dukar fram massa pålägg och har en lite längre, lyxigare frukost med hela familjen =)
När min stora pojke var liten och jag var ensam med honom så lyxade vi till vår vardag genom att äta "söndagsfrukost" och mysa lite extra på helgerna... Vad tiden går fort, nu är han snart 12 år och står och läser recept och bakar själv =) Ni ska få se en fin rabarberpaj han gjort helt själv i ett inlägg snart, jag ska bara ladda upp bilderna =)

Jag har kommit igång och bakar scones lite då o då när jag får möjlighet. Jag älskar dessa brödbullar som är så enkla att göra och väldigt enkla att variera oxå. Dessutom passar de himla bra till söndagsfrukost!
Jag provade göra en ny variant av scones idag, scones med morot och fruktyoghurt, de är nog mina favoriter, hittills ;)

Eftersom det den här månaden är brunch-tema hos Söta saker så blir dessa goda scones mitt bidrag ;)


Vilken scones är din favorit? Tipsa mig om nya smaker!


Recept - Morotsscones ca 12 st
3 dl Vetemjöl
1 dl Havregryn
2 tsk Bakpulver
½ tsk Salt
50 g Smält smör
1 dl Rivna morötter
2 msk Socker
1½ dl Fruktyoghurt (jag tog vanilj/smultron)
ev Kanel, efter smak
ev 1 krm Malen ingefära

Sätt ugnen på 230 grader.
Blanda torra ingredienser i en bunke (+ ev kryddor).
Smält smöret och häll i mjölblandningen.
Blanda yoghurt med rivna morötter och blanda ner även det i mjölblandningen. 
Rör ihop till en deg och klicka ut i muffinsformar.
Grädda i förvärmd ugn i ca 10 min.

7 kommentarer:

  1. Ja jag älskar också scones! Gjorde det idag till mellis här hemma. :-) Jag gillar Leilas scones, hon har lite råsocker i. Mörk choklad i är gott också. :-) Fast det finns nog inga äckliga scones. :-)

    SvaraRadera
  2. Kul att du med gillar scones Carro =)
    De är ju så goda!
    Scones med choklad lät himla gott =D
    Det måste jag prova!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Scones är perfekt till frukosten, slippa jäsning och lång väntan. Härligt med långsittarfrukost.

    SvaraRadera
  4. Vilken lyx frukost!!
    Idag har jag morrot också men det blir carrotcake cheese cake hehe!

    SvaraRadera
  5. Jag gillar också scones, de är snabba, enkla och alltid goda (har inte ätit någon scones som inte varit god). Kul med kanel i, det gillar jag. :-)

    SvaraRadera
  6. Vad kul med morot i scones. Det har jag inte provat, och jag älskar ju både scones och morötter, så det får jag lägga på minnet!

    SvaraRadera
  7. Scones är himla gott, får nog ta och göra lite till frukost idag :-)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...