torsdag 31 mars 2011

Varm jordgubbschoklad

Om jag inte ska missa att baka månadens sötsak så måste jag göra ett ryck!
Jag tycker ju att det är roligast när man hittar på något eget, eller gör en nytolkning av en klassiker =)
Så denna månad är temat för månadens sötsak frukt (jag tar mig friheten att räkna in bär oxå) och jag har gjort varm choklad, men inte vanlig varm choklad, nej nej, utan varm jordgubbschoklad!
Den här chokladen är inte så söt, gillar du söta drycker bäst så byt ut den mörka chokladen mot ljus choklad och öka mängden choklad till det dubbla ;)

Här kommer bilder och recept =)

Varm jordgubbschoklad - 2 port.
2 dl Jordgubbspure
1 dl Mjölk
1 dl Grädde
1 tsk Mald ingefära
½ tsk Vaniljsocker
30 g Fazer Premium 70% choklad

Kör färska eller frysta jordgubbar i matberedaren. Sila ev för att få bort de små kärnorna.
Blanda jordgubbspure, vaniljsocker, ingefära, mjölk och grädde i en liten kastrull och värm till blandningen sjuder upp.
Hacka chokladen och lägg i två koppar.
Häll över jordgubbsblandningen över chokladen och rör om lite snabbt.



Hot strawberry Cocoa - 2 servings
3/4 cups Strawberry Pure
1/4 cup milk
1/4 cup cream
1 teaspoon ground ginger
½ teaspoon vanilla
30g Dark Chocolate 70%

Blend fresh or frozen strawberries in food processor. Strain if necessary to remove the small seeds.
Mix strawberry puree, vanilla, ginger, milk and cream in a small saucepan and heat until it simmers.
Chop chocolate and place in two cups.
Pour strawberry mixture over the chocolate.

6 kommentarer:

  1. Yum!! Det lät gott!! Vad kul att du skickat paketet, ser fram emot att använda dem! Tack snälla söta du, blev så glad att jag vann!! Stora kramar till dig :)

    SvaraRadera
  2. Oj, det lät väldigt gott och spännande! Härligt påhitt av dig! :)

    SvaraRadera
  3. Oj, detta låter verkligen som något för mig! Gud vad gott med jordgubb i också :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...