måndag 28 mars 2011

Rulltårta med matcha och hallon

Jag har ätit rulltårta tre gånger, första gången bakade jag och Sammy (min klasskamrat) det på hemkunskapen i sjuan, sedan har mamma bakat en variant med spritsad grädde och så provade jag baka det härom månaden. Jag har inte blivit sådär våldsamt förtjust. Jag har då använt recept på "vanlig rulltårta" som jag hittade då jag googlade rulltårta.
Men så såg jag den finaste rulltårtan någonsin på Sanas blogg - Made by Love - en fin ljus rulltårta med blåa prickar på =)
Jag var tvungen att prova denna variant =}
Det här receptet skiljer sig från "vanliga" rulltårtor, resultatet blir en fluffig kaka som smälter i munnen. Helt underbart god! Prova så får du smaka ;)

Här kommer recept och bilder!

Smet till dekorationen
15 g Osaltat smör (rumstempererat).
15 g Florsocker
15 g Äggvita
15 g Mjöl

Smet till rulltårtan
3 st Ägg (gulor och vitor separerade).
70 g Socker
40 g Mjöl
25 g Smält smör

Börja med att göra smet till dekorationen genom att vispa smöret med florsocker, tillsätta äggvitan och till sist mjölet. Spritsa ut dekorationen på bakplåtspapper med uppvikta kanter som passar i din plåt.
Ställ kallt  i kylskåp ca 30 min.
Sätt ugnen på 170 grader.
Medan så förbereder du smeten till rulltårtan genom att separera äggulor från äggvitor och vispa upp äggvitorna tillsammans med sockret tills det går att vända upp o ner på skålen och vitorna sitter kvar =)
Vispa sedan försiktigt i äggulorna.
Vänd i mjölet och rör i med en slickepott, häll till sist över det smälta smöret och rör om en sista gång.
Häll över smeten över bakplåtspappret med dekorationerna som stått i kylen och bred försiktigt ut smeten jämt och grädda i ugnen i ca 10-12 min (i min ugn tar det 11 min).
Jag har sedan fyll tårtan med vispgrädde blandat med Matcha te och även lagt på några hallon som bryter av det söta med lite underbar syrlighet =P

Grädde med sötad Matcha (Latte to Go) och hallon






Batter used for the decoration
15 g Unsalted butter (room temperature).
15 g Icing sugar
15 g Egg white
15 g Flour

Batter used for the sponge cake
3 eggs, eggs (yolks and whites separated).
70 g sugar
40 g Flour
25 g Melted butter

Start making the batter for decoration by whisking the butter with icing sugar, add egg white and finally the flour. Pipe out the decoration on a baking sheet with upturned edgesthat fit in your plate.
Refrigerate for about 30 minutes.
Preheat the oven to 340 degrees F.
While it sets in the refrigerator you do the cake batter by separating the yolks from egg whites and whisk the egg whites with sugar until it becomes hard meringue =)
Whisk gently into the egg yolks.
Add the flour and stir with a spatula, pour over the melted butter and stir quickly one last time.
Pour the batter over the parchment paper with the decorations that had been in the fridge and spread batter gently evenly and bake in oven for approximately 10-12 minutes (in my oven it takes 11 min to get ready).
I then filled the swiss roll with whipped cream mixed with matcha tea and also added raspberries to add some wonderful sour to all the sweet =)

5 kommentarer:

  1. Sa morsom den sa ut! Jeg har ogsa blogget om rullekake tidligere: http://mittengelskehjorne.blogspot.com/2010/02/retro-food.html, men din var absolutt veldig morsom med hjertene pa! Hvilken ide! Takk for at du deler.
    klem Mette

    SvaraRadera
  2. Dessa rulltårtor är så trevliga med mönstret på! Ska nog försöka mig på det någon gång!:)

    SvaraRadera
  3. Åh så söt rulltårta! Det var helt klart den finaste rulltårtan jag sett och den ser supergod ut dessutom! Kram på dig/ Caroline

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...