tisdag 8 mars 2011

Recept på Mocca cupcakes med italiensk maräng

Som lovat kommer idag recept på Mocca cupcakes med maräng-frosting som jag publicerade igår.

Choklad cupcakes - 12 st
2 ägg
1 dl kallt kaffe
1 dl Rapsolja
1 tsk vaniljsocker
2 dl socker
½ dl kakao
3½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ tsk salt

Fyllning:
150 g mjölkchoklad
2-3 msk starkt kaffe

Italiensk maräng:
3 äggvitor
½ dl socker
Några droppar citron
2 dl socker
½ dl vatten

Förvärm ugnen till 175 grader.
Choklad cupsakes:
Vispa ihop ägg, socker, olja, kaffe och vaniljsocker i en bunke.
Blanda ihop mjöl, kakao, bakpulver och salt i en annan.
Vänd i mjölblandningen i äggblandningen och rör om med en slickepott (vispa inte).
Fyll muffinsformar till 3/4 med smet och grädda i nedre delen av ugnen i ca 20 min.

Fyllning:
Smält choklad och blanda med kaffe till en slät "smet"

Maräng frosting:
Vispa äggvita, den mindre mängen socker och citrondropparna till ett hårt skum.
Koka upp socker och vatten på hög värme till 122grader.
Häll över sockerlagen i den uppvispade äggvitan i en tunnstråle under omröring.

När cuppisarna har svalnat skär du bort toppen på dem och fyller med kaffechokladen. Sätt tillbaka locket och smeta på frostingen.

Sätt ugnen på grillfunktion och grilla dina cupcakes en LITEN stund under UPPSIKT, så får de fin färg =)

7 kommentarer:

  1. Svar: ja, det är svart spagetti, vi kallar det för spökpasta här hemma hihi.

    SvaraRadera
  2. Mumma, så gott det låter. Italiensk maräng har vi inte gjort själv någon gång men fått tipsat om att det skulle vara mycket bättre när man gör glace au four.

    SvaraRadera
  3. Så gott det ser ut?

    Är du med och tävlar bland årets bak?
    Är det med detta receptet i så fall?

    Ha det bra,Vicki

    SvaraRadera
  4. Anki o Håkan; Jag tycker att ni ska prova italiensk maräng, det är en mycket stabilare maräng som heller inte spricker så lätt i ugnen om man skulle vilja grädda dem. Nu fick jag ett namn på frostingen; Glace au four! Tack =D

    Vicki; Jag tänkte skicka in bidrag till tävlingen, jag funderar fortfarande över vad jag borde välja att skicka in ;)
    Ska du vara med?

    Kram på er

    SvaraRadera
  5. Tack, haha ja visst hade de ;)
    kram

    SvaraRadera
  6. Sara; Jag menar, du kan ju inte hjälpa att någon annan brände sina kakor =P
    Kram

    SvaraRadera
  7. Gud vad gott det låter. Måste testas! ;)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...