fredag 25 mars 2011

Lakrits macarons

När jag ammade min stora pojke för 11 år sedan så blev han mjölkallergiker så jag fick inte heller äta eller dricka mjölkprodukter. Och jag som var choklad-torsk mådde nästan dåligt utan choklad, så jag brukade gå in på en veganaffär och köpa Carob, fungerade lika bra, och efter ett tag smakade det som riktig choklad. Och en gång när jag skulle handla min Carob så såg jag en korg med pinnar, lakritspinnar.. Man ska tugga på pinnarna sa tjejen i kassan, så jag köpte en för att prova. Och de var riktigt goda!
Så när jag här om veckan fick lakritsrotpulver från Tehuset Java så visste jag direkt vad jag skulle göra med dem, Macarons =D

Jag har blandat ner lakritspulver i smeten och pudrat macaronsen med lite lakritspulver innan de gräddats i ugnen =)

Helst hade jag velat ha svarta macarons så att det verkligen blev "lakrits macarons", men jag får inte mina svarta, i bästa fäll blir de ljus, ljus gråa. 
Hur får du till den riktigt svarta färgen? Skriv gärna en kommentar med tips!




2 kommentarer:

  1. Lakrits låter spännande! :-)

    SvaraRadera
  2. Första gången jag gjorde svarta blev dom bara grå trots att jag använde massor av pastafärg. Detta gjorde ju dessutom att konsistensen ändrades något och dom blev inte "rätt"
    Nu sist så tog jag pulverfärg. Använde kanske en tesked sånt och en lillfingerstor klutt av black extra pastafärg. Dom blev svart svarta :-) Du kan se dom i min blogg.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...