onsdag 2 mars 2011

Cupcakes med Coca-Cola & Choklad

Jag har länge velat göra en cupcake med Coca-Cola istället för mjölk =) Jag har varit så nyfiken på hur denna cupcake skulle smaka! Helst hade jag ju velat göra det med julmust (för julmust har en kraftigare smak) men nu vart det Cola. Det smakade inte konstigt, mest som en vanlig choklad cupcake, möjligen med en ton av cola (om man koncentrerade sig på att känna efter).
Nästa gång tänker jag göra en fluff med cola-godisar så smaken förstärks ytterligare =D

Choklad cupcake med Coca-Cola - ca 6 st
2 dl mjöl
3 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 ägg
1 dl socker
1 msk rapsolja
1 dl coca cola

Förvärm ugnen till 170 grader.
Blanda ihop mjöl, bakpulver och kakao i en bunke.
Vispa ihop ägg, socker, olja och cola i en annan bunke.
Häll över äggblandningen i mjölblandningen och blanda med en slickepott (vispa inte).
Fyll muffinsformar till 3/4 och grädda i ugnen i 15-20 min, prova om de är klara med en provsticka.



11 kommentarer:

  1. Kul och annorlunda att baka med cola. :-)

    SvaraRadera
  2. Kul att baka med Coca-cola, det måste jag testa

    SvaraRadera
  3. Spännande med coca-cola!

    SvaraRadera
  4. Baka med coca cola tycker jag att ni ska prova =) Man ska inte dö nyfiken ;) Hehehe
    Det var faktiskt gott, mest choklad som sagt ;)

    Kram på er

    SvaraRadera
  5. Stort tack för receptet! Vad häftigt med coca cola i - blir det någon särskild "effekt" i konsistensen av det, annat än en liten smak av colan?

    SvaraRadera
  6. Lina:
    Muffinsen blev väldigt luftig, men jag vet inte om det berodde på colan, jag inbillade mig det i alla fall =)

    SvaraRadera
  7. Mumsigt!
    Jga tänkte testa att göra en kaka i långpanna med cola i, men vart en annan. Skulle vara roligt att se hur det smakar =)

    SvaraRadera
  8. Vad spännande!!! Riktigt vackra också :)

    SvaraRadera
  9. Haha, hittade dig av en slump! Men damn, de där ska jag testa också! Väldigt fina du gjorde, ska försöka få mina iallfall hälften så fina som dina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer att gå så bra ;)
      Lycka till!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...