torsdag 17 mars 2011

Chokladpaj med chokladfudge

Smulpaj med äpple är min specialitet, jag har gjort smulpaj på samma sätt sedan jag gick i 8an och det fungerar ju, alla har älskat min paj ;) Men äppelpaj är lite same old, same old, så idag ville jag göra något annorlunda.
Chokladpaj är vad det fick bli och det låter väl himla gott?
Receptet har jag och min 11-åring kommit på, jag tror att ni kommer att älska det!

Den fina rosa pajformen är en del av mitt nya finporslin och kommer från Ib Laursen.




Chokladpaj - ca 8 port
Pajskal
100 g Smör
½ dl Mörk muscavadosocker
½dl Strösocker
1½ dl Vetemjöl
1 msk Valrhona kakao

Chokladfudge fyllning
1½ dl Strösocker
3 msk Vetemjöl
2 tsk Valrhona kakao
1 msk Nutella
1 tsk Vaniljsocker
1 ½ dl Mjölk
2 Äggulor
1 msk smör

Förvärm ugnen till 175 grader
Pajskal:
Kör smör, mjöl, kakao, muscavadosocker och strösocker i matberedare (eller blanda väl med elvisp) så du får en smidig deg.
Tryck ut degen i en pajform och förgrädda i ugnen ca 10 min till degen blir lite gräddad.
Medan pajskalet är i ugnen så passar du på att göra chokladfyllningen:
Blanda ihop socker, mjöl, kakao och vaniljsocker i en kastrull.
Häll över mjölken under omröring och tillsätt Nutella. Låt sjuda upp under omöring.
Vispa upp äggulorna och tillsätt under konstant omröring.
Ta av värmen och klicka i en matsked smör och rör om tills smöret smälter och blandningen är tjock.
Ta ut pajskalet ur ugnen, häll i chokladfyllningen och grädda i ugnen i ca 35 min (eller tills fyllningen känns fast).
Servera med lite vaniljglass =)

9 kommentarer:

  1. Ah! Jeg er supersvak for sjokoladefristelser... passer jo bra med noe veldig sott til Nowruz ;-)

    ha en fin fin dag!
    klem mette

    SvaraRadera
  2. Den var gooooooooooooooooooooooood!!!!

    SvaraRadera
  3. Mäh! GE MEJ! Gud vad gott det ser ut!

    SvaraRadera
  4. Mette: Det här passar nog mycket bra som Norooz dessert! Ha en underbar dag! Stor kram

    Älsklingen: Vilken tur att jag lagar massa goda grejor till dig ;)

    Lisa: Den var mjuk i mitten och knaprig i kanterna! Så underbar!! =D

    SvaraRadera
  5. Men hejsan svejsan så gott det låter (och ser ut). Men det kan ju inte bli annat med de ingredienser som de du haft i...

    SvaraRadera
  6. Nå har jeg laget sjokoladepai for andre gang. Mitt første forsøk gikk ikke så bra, men nå prøvde jeg din oppskrift på paifyllet og det ble super bra! Håper det er greit at jeg gjengir denne oppskriften på min blogg. Skal selvfølgelig si at den kommer fra deg ;) Jeg fikk ikke helt til paibunnen din, så har brukt en annen oppskrift på den. Muscavadosukkeret var for hardt. Men skal prøve den en annen gang.

    Ha en fin kveld,
    Caroline

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig paj och kul med de små blommorna på

    SvaraRadera
  8. Caroline: självklart får du nvända mitt recept på din blogg! Tack för att du frågar! Fick du inte till pajskalet? Blev det fel eller var det pga muscavadosockret?

    Anki & Håkan: den här rekommenderar jag :) väldigt chokladig o god :D

    Tack Linda! Blommorna piffade till lite tyckte jag ;)

    SvaraRadera
  9. Jeg hadde glemt å dekke til muscavadosukkeret sist jeg brukte det, så det var veldig hardt og lite samarbeidsvillig. Jeg var litt usikker på om jeg kunne lage paibunnen uten så derfor laget jeg en annen paibunn. Men jeg skal prøve paibunnen din neste gang.

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...