onsdag 23 mars 2011

Blåbärsscones


Innan helgen hade jag aldrig bakat scones. Mest därför att jag upplever att jag är urusel på att baka bröd (och annat som ska jäsa). Men att baka scones var verkligen hur enkelt som helst!
Det gick fort, degen behövde inte jäsa och jag blev ruskigt nöjd med resultatet! Så fick jag även tillfälle att prova min nya Lemoncurd från Tehuset java, som smakade himelsk tillsammans med dessa scones!
Väl värt att testa =}

Vad brer du på dina scones?
Här kommer iaf det receptet jag använde ifall du vill prova göra dina egna =}

Scones med blåbär – ca 6 scones
Ingredienser:
5 dl vetemjöl
1 dl havregryn
2-3 msk socker
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
½ tsk salt
1 dl djupfrysta blåbär
2 msk florsocker
50 gram smält smör
1½ dl mjölk
1 ägg

Gör så här:
Blanda mjöl, havregryn, socker, bakpulver, vaniljsocker och salt i en bunke.
Blanda ner de djupfrysta bären med florsockret och lägg i mjölblandningen.
Smält smöret och blanda i mjölken. Vispa ner ägget i mjölken och blanda häll över allt i mjölblandningen.
Rör ihop till en deg, men överarbeta inte degen, utan sluta så fort du kan forma små "deg-bollar".

Lägg på bakplåtspapper eller smord plåt och grädda i 230 grader i cirka 10 minuter.
Servera nygräddade med lite LemonCurd =}


5 kommentarer:

  1. Fa ting er sa engelske som scones... Vi spiser dem med syltetoy og 'clotted cream' som er en slags tykk flote (grädde). Mmmm... :-)

    SvaraRadera
  2. Sv; Nej - så jag hoppas jag slipper byta sådana på läääänge ;D

    SvaraRadera
  3. Så gott :-), Lemon curd och blåbär ihop är himla mumsigt

    SvaraRadera
  4. Låter väldigt gott med blåbärsscones med lemon curd på!

    SvaraRadera
  5. Att ha lemoncurd på måste jag testa nästa gång jag gör scones!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...