lördag 5 februari 2011

Vit kladdkaka!

Idag är Niklas och Emilia på kalas så jag och Dominic har haft en egen "fest" =)
Vi har ätit Dominics favorit mat Ghormeh Sabzi (persisk mat) och gjort en vit kladdkaka. Den blev väldigt god!
Receptet är en variant av Arlas. Jag halverade satsen och hällde upp smeten i fyra sufflé-formar för att det skulle bli lagomt stora portionsstorlekar =}
Tänk på att gräddningstiden blir kortare än i receptet om du häller upp smeten i mindre formar!


Vit kladdkaka
Jag har även droppat på några droppar hallon-vinäger på kakan, passar mycket bra till alla sorters kladdkaka!!

Ingredienser - 16 bitar
250 g vit choklad
200 g smör
3 ägg
2 1/2 dl strösocker
2 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 175°.
Hacka chokladen. Smält smöret i en kastrull. Ta från värmen och tillsätt chokladen och rör om tills den smälter.
Vispa ägg och socker poröst.
Rör i choklad och mjöl. 
Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. 
Grädda i nedre delen av ugnen 30–35 min. 
Servera kall med riven choklad och några hallon =)

I forgot to translate the recipe for you abroad... But here it comes =)

In Sweden we have a popular cake called sticky cake, it is because the cake is perfectly cooked on the edges but sticky in the middle. Usually we'll make this cake with milk chocolate or dark chocolate, but here I've done it with white chocolate =)
Try this! If you like white chocolate you'll love this!

Ingredients - 16 pieces
250 g white chocolate
200 g butter
3 eggs
1 cup granulated sugar
3/4 cups flour

Preheat the oven to 350 F.
Chop the chocolate. Melt the butter in a saucepan. Remove from heat and add chocolate and stir until it melts.
Beat eggs and sugar fluffy.
Stir in chocolate and flour.
Pour batter into a greased and Broad pan with removable bottom, about 9,4' in diameter.
Bake in bottom of oven 30-35 min.
Serve cold with grated chocolate and some raspberries =)


20 kommentarer:

  1. Mm ser gott ut. Jag älskar att testa nya varianter av just kladdkaka men har ännu inte testat att göra en vit. :-)

    SvaraRadera
  2. Den var riktigt god! tycker du om vit choklad så rekommenderar jag den här kakan! =D Gott med syrliga hallon mot allt det söta ;)

    SvaraRadera
  3. Jag älskar vit choklad så då måste jag ju bara testa den. :)

    SvaraRadera
  4. Det där såg riktigt gott ut! :-) Mums!

    SvaraRadera
  5. Yasemin; det tycker jag absolut att du ska göra! Den var riktigt god =)

    Ester: Den var yummie =) Jag älskar dina tryfflar rullade i godiskross! De ser så ljuvliga ut! =)

    SvaraRadera
  6. Mums, denna kladdkaka låter och ser himmelskt god ut :-) Ska genast testa

    SvaraRadera
  7. svar / du verkar ju vara en hejjare på att baka godsaker så matbröd ska väl inte vara några svårigheter för dej : )

    SvaraRadera
  8. Sara; Vad kul! Let me know hur det gick sen =D

    Emelie; Tack =) matbröd är min Akilleshäl...

    SvaraRadera
  9. Heisann Nellie og takk for den fine kommentaren på min blogg! Det var fint du oppdaget min blogg slik at jeg kunne oppdage din. Bloggen din er flott! Jeg kommer til å følge deg fra og med nå!

    Ha en flott søndag!

    Caroline - Good Cupcakes Good

    SvaraRadera
  10. Åh vad gott! Jag har länge tänkt baka vit kladdkaka men det har inte blivit av. Är bara jag och äldsta sonen som gillar vit choklad här hemma så det blir mycket kaka att äta upp. ;-)

    SvaraRadera
  11. Kul att du gillar min blogg Caroline! Jag gillar din med =D
    Ha en underbar söndag!

    Kram
    /Nellie

    SvaraRadera
  12. Carro, gör som jag, halvera satsen och häll smeten i portionsformar. För oss blev det 4 portioner när jag halverade den =)
    Två var blir väl bra ;) en ikväll o en imogon ;P
    Kram

    SvaraRadera
  13. Yummy! Sticky cake sounds wonderful. You're description reminds me of perfectly cooked brownies. Done on the edges and gooey in the middle.

    Thanks for following me and I'm following back.

    SvaraRadera
  14. Så många som gjort vit kladdkaka, måste själv också testa denna snart, verkar jättegod!

    SvaraRadera
  15. That cake looks absolutely wonderful! Thanks for coming to The Joyful Jungle - following you back!

    SvaraRadera
  16. Hehe ja det är faktiskt en bra idé men det får nog vänta lite ändå, hur sugen jag än är. Måste verkligen hålla igen...såå tråkigt.
    Kram

    SvaraRadera
  17. Lisa: this cake was amazing! You should try it =)

    Linda; Ja, jag har sett att flera har bakat vit kladdkaka, och blev det äntligen min tur ;)

    Melissa; Thank you sweetie =)

    Carro; Jag vet... tråkigt att hålla igen, men du har väl en "ätar dag"? Då blir det mycket godare, när man väl unnar sig =D
    Kram

    SvaraRadera
  18. Ser syndigt gott ut! ¨
    Måste jag bara testa att göra någon gång!

    SvaraRadera
  19. Cecilia; Den var underbar! Har du inte provat så kan jag verkligen rekommendera den =)

    Sara; Det tycker jag du ska göra, säg gärna vad du tyckte sen =)

    Kram

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...