söndag 6 februari 2011

Valrhona VS Ögon Kakao...!

Här om veckan var min pappa och hans sambo här och hälsade på oss från Göteborg, samma helg sov oxå min lillebror och hans tjej över här (en av fördelarna med att bo stort!). Då passade det bra att göra ett kakao-test, jag hade ju en hel panel med provsmakare =)
Äntligen skulle jag få testa min fina Valrhona kakao mot den vanliga kakaon som finns i affären.

Panelen bestod alltså av Emma, Nima, Pappa, Monica, Niklas och jag (en gedigen panel, med mycket vana =P)
Emma; -Den "vanliga" kakaon smakade lite sötare, Valrhona smakade mörk choklad, den ljusa var godast utan frosting, den mörka blev godast med frosting på.
Nima; -Den med vanlig kakao smakade så lite, den med Valrhona smakade mer choklad.
Pappa; Båda var goda, men den med Valrhona var godare.
Monica; Den med Valrhona smakar mer "riktig" choklad.
Niklas; Den med Valrhona smakade mustigare. Som 70 procentig choklad typ...
Jag; Den med Valrhona smakade mörk kvalitets choklad medan den med vanligt kakao smakade som IKEAs mjölkchoklad som finns att köpa för
5 kronor per kaka.... (då förstår ni)

Gissa vilken smet som är vilken...

Vilka muffins tror ni är dem med fyllig smak av choklad?

Jag antar att alla gissade rätt och trodde att de till vänster är dem vi gillade bäst.

10 kommentarer:

  1. Min syster har varit iväg idag och hittade den kakaon och köpte den te mig. Jag längtar så att testa att baka med den :-) Kul att du angagreade alla :-)

    SvaraRadera
  2. Hey, I tried to follow you back but it says your widget isn't set up right.

    When you get it fixed, give me a shout at http://www.lovinangelseveryday.blogspot.com

    SvaraRadera
  3. Hey, it went that time! It's probably because I was using the translator, if any one else has the same problem.

    SvaraRadera
  4. Thank you sweetie! Great to know why this problem occurs!

    Sara; Kul att du skaffat Valrhona kakao att baka med =D
    Skriv gärna hur du upplevde den sen ;)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag köpte också denna kakaon för ett tag sedan, gjorde en frosting som blev vansinnigt god. Det är verkligen skillnad på kakao och kakao :-)

    SvaraRadera
  6. Thanks for following, I'm following back! This looks like a very YUMMY site, can't wait to get some new recipes.

    SvaraRadera
  7. Kan tänka mig att det är skillnad, var jag miljonär skulle jag köpa det lyxigare jämt. Lindt har ju kommit med en choklad avsedd för bakning, men den kostar det dubbla mot den choklad jag brukar använda, suck ;(

    SvaraRadera
  8. Linda; Jag trodde inte att det var så stor skillnad som det faktiskt var! Jag börjar undra om de späder ut den billigare kakaon med något sk*t... typ barr eller nåt =P

    Li; Jag har inte sett Lindt's nya choklad, vilken tur att du skriver så jag får tips på sånt man kan använda i bakningen =) Tack!
    Jag håller med, den är lite dyr, men den kostar nästan hälften så mycket på Tehuset Java som på NK... ;)

    SvaraRadera
  9. Det brukar ju vara så att vill man ha bra kvalitet så kostar det. Och när man väl testat de bättre alternativen så går det inte attgåtillbaka...

    SvaraRadera
  10. Jag håller med, jag kommer inte att gå tillbaka till att använda den vanliga kakaon. Det är en stor skillnad i smak!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...