torsdag 24 februari 2011

Semlor med choklad!

Niklas hade länge önskat sig några speciella Semlor, med mörkchoklad riven i mandelmassan och med vitchoklad fluff istället för grädde.
Det lät ju hur gott som helst, men jag har dragit mig för att baka dem, helt enkelt för att jag suger på att baka 
sånt som ska jäsa... Men här om dagen så samlade jag mod o gav mig på det =)

Har du några knep då du bakar med jäst? Dela gärna med dig till mig i så fal =}

Här kommer bilder och recept =)

Semlor - ger ca 20 st mini-semlor

Bullar
  • 25 gram jäst (för söta degar)
  • 90 gram smör
  • 2 ½ dl mjölk
  • 1 dl socker
  • 1 tsk stött kardemumma
  • ½ tsk salt
  • ca 7 dl vetemjöl

Fyllning

  • 100 gram mandelmassa
  • Riven mörk choklad
  • 4 dl vispgrädde
  • 100 g vitchoklad

Gör så här:

Bullar:
Smula i jästen i en bunke.
Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till 37 grader.
Lös jästen med mjölkblandningen. Rör ner kardemumma, salt och socker.
Tillsätt mjölet och arbeta ihop till en smidig deg.
Jag knådade degen med elvisp o krokar i ca 15 minuter. Låt degen jäsa till dubbel storlek i bunken, cirka 30 minuter.
Ta upp degen på bakbord och dela i bitar. Rulla till bullar och ställ i stora muffinsformar.
Låt nu bullarna jäsa till dubbel storlek under bakduk, det tar cirka 50-60 minuter. 
Medan bullarna jäser fixar du fyllningen;
Fyllning;
Riv mandelmassa och choklad, blanda samman med lite grädde till en smet.
Smält vitchoklad med ½ dl grädde i micron och rör om ordentligt och häll på resten av grädden, blanda om och ställ kallt i kylen.

Värm ugnen till 225 grader och grädda bullarna i nedre delen av ugnen i cirka 8 minuter.
Medan bullarna svalnar så fixar du fyllningen.
När bullarna svalnat, skär ett lock på varje bulle. Gröp ur bullen lite och fyll med mandelmassan.

Vispa choklad-grädden. Grädden ska vara så tjock att den går att spritsa men inte så tjock att den börjar gryna sig.
Fyll en spritspåse med en medelstor stjärntyll med grädde och spritsa en krans på varje semla. Du kan också klicka ut grädden med en sked.
Lägg på locket och pudra semlan rikligt med florsocker.


Idén till dessa cupcakes-semlorna fick jag efter en titt hos Cecilia =}



Muffinsformar från Euracon.

And for you abroad:

Swedish Cream Buns - Semla - Yield 20 mini-buns

Buns
0,9 oz yeast (for sweet doughs)
3,2 oz butter
1 cup milk
½ cup sugar
1 tsp ground cardamom
½ teaspoon salt
about 3 cups flour

Filling
3,5 oz marzipan
Grated dark chocolate
1,7 cups whipping cream
3,5 oz white chocolate
Confectioners' sugar for dusting

Directions
Buns:
Crumble the yeast in a bowl.
Melt butter and add the milk. Heat to 98,6 degrees.
Dissolve yeast in milk mixture. Stir in cardamom, salt and sugar.
Add the flour and knead until dough is smooth.
I kneaded the dough with electric mixer for about 15 minutes. Allow the dough to rise in a warm place, about 30 minutes.
Form into 20 balls and place in muffin cups/liners.
Cover with a towel, and allow to rise until doubled in bulk, 50-60 minutes.While the buns rises you prepare the filling;

Filling;
Grate the marzipan and chocolate, mix with a little cream.
Melt white chocolate with 1/4 cup cream in the microwave and stir well and pour in the rest of the cream, mix and chill in the fridge.
Preheat oven to 435 degrees.
Bake in preheated oven 8 minutes until golden brown and the center has firmed.
When the buns are cool, cut a lid on each bun. Scoop out the center and fill with marzipan flling.
Whisk the chocolate-cream. The cream should be thick enough to pipe.
Fill a piping bag with cream and pipe each bun. (You can also click the cream with a spoon.)
Put the lid back and sprinkle your semla with plenty confectioners' sugar.

18 kommentarer:

  1. Åh semlor är så himla gott!:D

    SvaraRadera
  2. Semlor är ju så gott. Ska kanske baka det i helgen. Angående att baka med jäst så är mitt tips att titta mer på degen är på klockan. Det är inte alltid säkert att degen jäst klart när den jäst så länge som det står i receptet, det kan skillja i tid från gång till gång man bakar.

    SvaraRadera
  3. My, jag vet, de är himla, himla goda =)

    Niklas älskling; äntligen fick du dina semlor =)

    Erika: Ett bra tips! Jag ska lyda det till nästa gång! =)

    SvaraRadera
  4. Men gud vad gott! Jättesöta vad de också. :-)

    SvaraRadera
  5. Tack Carro! De hade kunnat vara lite saftigare o mjukare, men annars var de heavenly ;)

    Sara; Tack snälla du =)

    Linda, de var riktgit mumsiga =)
    Visst är ni med o tävlar om ett smycke tjejer?

    SvaraRadera
  6. Vilken god variant av semlor! Jag håller med Erika angående jästen, låt jäsningen ta tid! Vetemjöl special ger väldigt goda vetemjöl, och ger också jäsningen en skjuts!

    SvaraRadera
  7. Hi,

    Following you back. Those buns look very interesting. Glad the recipe also comes in English. :)

    Have a great day,
    Debra
    http://thecookbookdiva.wordpress.com/

    SvaraRadera
  8. Hej!

    Blir att prova att baka dessa semlor, ser goda ut :)

    Du får gärna prenumerera på min blogg på bloglovin, så gör jag detsamma med din!

    mvh

    Kristoffer @ www.pastasåser.se / www.pastasaser.se

    SvaraRadera
  9. Linda; Jag får ta o prova det, nästa deg ska jäsa så in i bomben (på ett varmt ställe) =) Tack!

    Debra; Thanks for following =) You should try this buns! They are delicious <3

    Kristoffer; Kul att du hittade hit! Välkommen!

    SvaraRadera
  10. Tack för att du följer mig tillbaka :)

    Du får jättegärna bidra med något recept på en pastasås (om du har något) :) går att skicka via min blogg.

    SvaraRadera
  11. Wow! Those look really good! Thanks so much for following! I'm following you now too! :)

    SvaraRadera
  12. thanks you dear, I'm now following you back :)

    SvaraRadera
  13. Åh vad gott! Jag som både älskar semlor och choklad, de här skulle jag helst vilja baka prick nu ;) !

    SvaraRadera
  14. Låter fantastiskt gott och de blev hur fina som helst! Du lyckades ju jättebra! =) Måste göra likadana själv =)

    SV: Vad kul att du har en story i huvudet som du vill skriva! Om du vet vad du vill skriva om så brukar det vara bäst att bara börja på. Strunta i gestaltningen eller om det blir bra. Skissa upp vilka personer som finns med, vilka behöver du? Kanske du kan ta bort någon? Skriv sedan ner storyns huvudhändelser så att du har ett hum om vart du är på väg och sedan bara skriv skriv skriv!

    Om du vill ha tips och hjälp i något skede så är det bara att mejla så hjälper jag gärna till: linak87@gmail.com

    Min bok går bra, önskar bara att jag hade mer tid till att skriva! =) Men storyn är klar i huvudet och jag vet vad jag vill få fram med den.

    SvaraRadera
  15. Those look so delicious!! Yum!!

    Thanks for joining Feed Me Friday! I am following you back. Hope you will join us again next week!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...