onsdag 16 februari 2011

Matcha Tiramisu!

Tiramisu är min favorit efterrätt, finns den på menyn på restaurangen så beställer jag det, utan att tveka. Och då ska ni veta att jag är en velare, deluxe!! Alla som känner mig kan vittna ;)

Jag har dock aldrig gjort min egen Tiramisu.. Varför har jag inte gjort det? Jag har alltid trott att det är sk*t svårt att göra. Men det var ju enkelt, nästan löjligt enkelt, så våga prova göra din egen!

Jag satt på jobbet och tänkte på bakning (händer då jag får en stund över) och funderade över vad jag skulle baka till Månadens sötsak hos
Söta saker den här månaden och kom på att en Tiramisu skulle passa så bra. Eftersom temat är "nygammalt" så har jag gjort min egen variant av Tiramisu, med Matcha te =}

Och du ska så klart få se både bilder och ta del av receptet ;)

Matcha Tiramisu - 4 portioner
1 ägg (vita o gula uppdelat)
125 g Mascarpone
1 msk strösocker
1 msk Mörk rom (Typ Capten Morgan)
2 tsk Matcha Latte To Go
½ dl varmt vatten
8 Vincenzo kex (avlånga Tiramisu-kex)
2tsk Matcha att pudra på den färdiga Tiramisu'n

Börja med att dela upp ägg vita och äggula i två olika bunkar.
Vispa äggula och hälften av sockret poröst, rör i Mascarpone osten i äggulan och ställ åt sidan.
Skölj av vispen och vispa äggvitan till ett hårt skum (maräng) tillsammans med resten av sockret.
Bland försiktigt i marängen i smeten med äggulan.
Blanda ihop 2 tsk Matcha Latte to go med vattnet och romen.
Doppa kexen i matcha-blandningen och varva uppblöta Kex / Mascarpone / Kex / Mascarpone.
Ställ efterrätten kallt i några timmar i kylen och pudra med lite Matcha precis innan servering.

Mitt matcha te kommer från Tehuset Java! 



And of course I'll write the recipe in English for you abroad =)

Match Tiramisu - Serves 4

1 egg (divided)
125 g Mascarpone
1 tablespoon granulated sugar
1 tablespoon dark rum (I used Capten Morgan)
2 teaspoons Matcha Latte To Go
1/4 cup hot water
8 Vincenzo biscuits (Tiramisu biscuits)
2 teaspoons Matcha to dust on the finished Tiramisu

Start by dividing the egg white and egg yolk in two different bowls.
Whisk egg yolk with half the sugar until fluffy, stir in mascarpone cheese into the egg yolk and set aside.
Rinse the whisk to avoid any egg yolk to tranfer into the egg whites and whisk the egg white with the remaining sugar until it's stiff like a meringue.
Scoop the meringue gently into the mascarpone batter and stir gently to keep if fluffy.
Mix 2 teaspoons Match Latte to go with hot wather and rum.
Dip the ladyfingers in the matcha-mix and wind soggy Biscuits / Mascarpone / soggy  Biscuits /Mascarpone.
Place the dessert in the fridge for a few hours and dust with a little matcha just before serving.

13 kommentarer:

  1. Gud vad läcker den ser ut. Vårfräch. Där har du ju Månadens sötsak :)

    SvaraRadera
  2. Hej igen

    jo det är via photoshop, vill du ha någon bild gjord på det viset så hojta bara till. Tycker det är skoj att leka i photoshop. Bara maila bilder i sådanafall =)

    pennylane@live.se

    ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. neeeeeeeeeeej så söt den blev med den lilla gulliga rosen på kanten! :)

    SvaraRadera
  4. Sara: hehe =) Tack! Himla vårigt och gott =D

    Mamma Maijer; Tack snälla!! Jag ska leta upp någon bild och besvära dig framöver ;)

    Mia; Tack gumman =)

    SvaraRadera
  5. Läckra färger! Jag blev faktiskt sugen på att testa göra Tiramisu när jag såg det på Sveriges mästerkock förra veckan. :)

    Sv: Tack! Nej, jag äger faktiskt ingen mönsterkavel ännu så jag tog helt enkelt den minsta utstickaren och stack flera gånger på ett större område tills ett mönster hade bildats. :)

    Ha en fin dag! Kram /Ester

    SvaraRadera
  6. Vilken bra idé Ester!
    Så ska jag oxå prova göra någon gång =)

    Kram

    SvaraRadera
  7. Tack! Det känns kul! Känner mej inte så duktig, väldigt självkritsik! Men vart glad =)

    Lägger upp bild sen på våningstårtan när jag gjort den.
    Jag länkar din blogg från min sida om det är okej? är ju ändå inne och tittar nästan varje dag ;)

    SvaraRadera
  8. Jag vet hur det är, jag kickar oxå mitt eget arsle för hårt, för ofta ;)
    Det ska bli skoj att få se din våningstårta =D
    Och självklart får du länka till mig, jag blir lycklig av att du vill det =D
    Kram

    SvaraRadera
  9. OH This sounds So yummy! Will have to try this, if I can find the Matcha, never heard of it but doens't mean I can't find it at my local store. ;0) Thanks for sharing.
    Tabitha

    SvaraRadera
  10. Detta är en av mina favoritdesserter med, blev också förvånad över hur lättgjord den är!

    SvaraRadera
  11. Riktigt fint, kul att du ska delta, funderade också på det, men vet inte om jag har ork ;)

    SvaraRadera
  12. Så snygg, och ser ut som något man kan äta mycket av:)

    SvaraRadera
  13. Måste bara påpeka (som den nitiska italienare jag är) att kexen du syftar på heter savoiardi och märket heter Vicenzi (deras egna kex kallas Vicenzovo).

    Fina bilder! :) Blev det gott? Har lite svårt för att tänka mig Tiramisu med något annat än espresso men skulle jag bli bjuden skulle jag såklart testa!

    Ha det fint och tack för titten!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...