tisdag 8 februari 2011

Matcha Cake Balls!

Cake Balls och Cake Pops är ju himla goda! Innan har jag bara testat att göra dem med mjukkaka och ganache, men jag har sett att andra gör dem med olika torra kakor. Så jag provade göra dem med det jag hade hemma... Mariekex... =}
Det gick ju hur bra som helst, bara att krossa kexen till ett fint pulver och blanda med ganache och rulla till fina praliner =}
Ni ska få mitt recept och lite bilder att titta på.

Recept Cake Balls med Matcha- ca 15 st
200g vit choklad
2 msk grädde
10 st Mariekex
100 g vit choklad

Smält choklad och rör i grädde (jag gör det i Micron, tar ca 45 sek).
Blanda i Macha te i smeten efter smak (jag blandade i matcha i halva smeten så hälften var gröna innuti o den andra hälften var gula i mitten)
Krossa Mariekex.
Rör ihop till en smet och rulla små bollar.
Ställ i frysen tills kakbollarna är kalla.
Smält under tiden 100 g choklad i vattenbad (anledningen till att vi tar vattenbad denna gång är att du ska doppa bollarna i chokladen och vill inte riskera att den bli hård medan du håller på).

Doppa bollarna och ställ att stelna innan servering =)





For these cake balls I have used a biscuit that we in Sweden call "Mariekex". You who live abroad can use your favorite vanilla biscuits ;)

Recipe Cake Balls with Matcha - About 15 pieces
200 g white chocolate
2 tablespoons cream
10 Biscuits
Matcha-Latte To Go, as desired
100 g white chocolate

Melt the chocolate and stir in the cream (use a Microwave if you got one, takes about 45 seconds).
Mix in Macha powder in the cream/chocolate (I mixed in the match at half the batter so half wasgreen inside o the other half was yellow in the middle)
Crush biscuits.
Mix to a batter and roll small balls.
Place in freezer until the cake balls are cold.
In the meantime melt 100g chocolate in a double boiler.
Dip balls and set to harden before serving =)

6 kommentarer:

  1. svar: De var ju inte bilder på mitt rum, det var två andra rum:) men drömrum, ja.

    Åh så mumsigt!

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du gjort matcha-cake balls! Jag funderade på det tidigare i veckan när jag gjorde annan smak men vågade inte för jag trodde matchapulvret skulle bli för ämt (jag har råpulver). Men det skulle man kanske testa, ser gott ut!

    SvaraRadera
  3. Jag gillar smak, doft och färg från matcha så bakar jag ofta macarons, tårta och annan desert.

    SvaraRadera
  4. Var tvungen att titta in här..Blir ju hungrig av dina bilder ju ..Ska ta och röra ihop den där vita kladdkakan tror jag...:) Ha en härlig helg..

    SvaraRadera
  5. Cecilia; Jag tycker att det gick bra med råpulver, men det blev ännu bättre med Latte To Go pulvret för den är sötare.

    Sana: Jag gillar oxå Matcha som tusan! Det smakar himla gott =)

    Ylva; KUL att du hittade hit! Vad roligt att jag inspirerat dig till att göra din egen vita kladdkaka :D

    Kram

    SvaraRadera
  6. De där såg jättegoda ut. Cakeballs är så himla gott!!

    Jättefin blogg du har!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...