fredag 4 februari 2011

Macaroons, lyckade och misslyckade...

Jag fick för mig att prova nya Macaroons recept, för det jag tidigare provat var lite bökigt. Ja, bökigt är nog rätt ord. För även om receptet ger perfekta Macaroons så tar det tid att koka upp sockerlagen till exakt rätt temperatur och sedan vispa marängen i en halv evighet (10-15 min).
Enligt receptet ska man göra en vanlig maräng (äggvita + socker) och blanda i florsocker och mandelmjöl.
Visst låter det enkelt?
Men gott folk, jag har inga bra nyheter, det krångliga receptet är det bästa. Jag har provat tre olika enkla recept, men inget fungerade.... Tyvärr....

Jag ska visa er hur illa det blev så ni får se.
Sen ska jag visa lite bilder på hur det ska se ut.

Jag ska börja med att klargöra att all mandel är mald lika mycket. Ändå så är de här macaroonsen "skrovliga" på ytan. De är gjorda enligt det förenklade receptet jag skrev om ovan. Mycket fula... Ser ut som monster för fasen... Monster förklädd till macaroon ;) hahaha

Dessa ser mer ut som Whoopie pie än som Macaroons. Jag har gjort dem efter "Larudee chocolate Macaroons recipe". Eller hur säger jag bara... Eller hur?!
De var goda tyckte Niklas iaf, jag ville slänga dem i väggen... ;)

Här har vi ett liknande resultat, dock ett helt annat recept, här har jag blandat allt i mixern och kört runt det som en galning. Någon skrev att det var det optimala receptet på macaroons. De ljög....
Även här blev resultatet en "Whoopie pie".
De smakade som mandelbiskvier som man har i nyponsoppan.

Efter massa misslyckade försökt så struntade jag i att experimentera och kände att jag behövde se några perfekta, söta och nätta macaroons och gjorde några efter receptet jag tidigare skrivit upp. Ska du göra Macaroons, gör efter det här receptet.

Choklad Macaroonsen är gjorda med chokladflorsocker från Dan Sukker, fungerar bra, men ger lite ljusa macaroons, så jag blandade i 
 Macaroonsen är fyllda med vitchoklad smaksatt med 
Matcha Latte To Go. Smakade UNDERBART!!




Matcha teet och den lyxiga kakaon kommer från Tehuset Java, besök gärna deras webshop =D

7 kommentarer:

  1. Ge mig receptet på de översta, de såg godast ut :D De ser precis ut som de min farmor brukade göra :D

    SvaraRadera
  2. Ser goda ut! Dansukker heter så, och inte som mååånga tror.

    SvaraRadera
  3. Zoofie; Jag skriver receptet på din sida ;)

    Anonym; Tack för upplysningen, jag ska tänka på det! Jag misstänker att anledningen till att många skriver lika fel som jag beror på att loggan är vilseledande med ett stort D i Dan och på nästa rad ett stort S i Sukker ;)
    Dan
    Sukker ;)

    SvaraRadera
  4. tackar!
    Jo jag har en kompis bruna hårförlängning på bilden, för att variera håret litegrann. men vi tog bara ett kort sen plockade vi ut det!:)

    ojdå, lät inte värst kul!
    kram!

    SvaraRadera
  5. Vad kul att du testat en massa olika recept. Jag har gjort dem en gång, men inte blivit helt nöjd. Ska ta och testa det du rekommenderar. Tyvärr tycker jag inte att själva kakan är så god, men de är ju så fina! :-)

    SvaraRadera
  6. Nu förstår jag varför jag dragit mig för att testa macaroons... ;-)

    SvaraRadera
  7. Receptet ser knöligare ut än det är, Prova det Remsan =)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...