lördag 12 februari 2011

Chokladmuffins!

Jag gjorde super smarriga chokladmuffins här om dagen, de blev oxå väldigt fina, tycker jag =)
Det var verkligen länge sedan nu som jag gjorde "vanliga" muffins. Egentligen så tycker jag ju att det är allra godast med vanliga muffins, även om cupcakes är som en liten tårtbit och superfina...

Lite bilder och recept kommer här =}

Choklad muffins - 12 st
4 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
1 ½ dl kakao
2 ½ dl strösocker
150 g smält smör
2 dl mjölk
2 ägg
150 g hackad blockchoklad

Sätt ugnen på 175°C.
Smält smör.
Blanda de torra ingredienserna i en skål.
Vispa ihop smör, mjölk och ägg i en annan skål.
Rör ner äggblandningen i de torra ingredienserna.
Fördela smeten i muffinsformar. 
Tillsätt chokladbitarna och tryck ner dem i smeten.
Grädda i mitten av ugnen ca 20 min (prova med sticka).



Chocolate muffins - 12 pc
1 3/4 cups flour
2 teaspoon baking powder
1/2 teaspoon salt
1/2 cup cocoa powder
1 cup granulated sugar
150 g melted butter
3/4 cup milk
2 eggs
150 g chopped chocolate

Preheat the oven to 350 ° F.
Melt butter.
Mix the dry ingredients in a bowl.
Beat together butter, milk and eggs in another bowl.
Stir egg mixture into the dry ingredients.
Divide batter into muffin cups.
Add chocolate pieces and press them into the batter.
Bake in center of oven about 20 minutes (test if ready with a toothpick).



15 kommentarer:

  1. Mmm dem ser riktigt goda ut. Trevlig lördagskväll :)

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Ja det tycker jag att du ska testa! Det är riktigt gott =)

    SvaraRadera
  3. Men gud vad mycket gott du har gjort!

    http://smaskelismaskens.blogspot.com/

    SvaraRadera
  4. Dom ser jättefina och goda ut :) Nästa gång jag gör muffins ska jag köpa färdiga chocolate-chips :)

    SvaraRadera
  5. Gott med muffins. :-)
    Dessa bakade vi för ett tag sedan - kan rekommenderas :

    http://pernillawahlgren.se/jennys-matblogg/karleksmums.html

    Trevlig söndag!

    / Jenny

    SvaraRadera
  6. Chokladmuffinsen såg verkligen inbjudande ut, i fina formar dessutom, men dessa macaroons får ögonen att trilla ur sina hålor, måste testa!!!
    Tack för hälsningen på vår blogg och tack för att Du gjorde oss uppmärksamma på denna - snålvattnet rinner som aldrig förr vid blotta åsynen.

    //Lena och Anders

    SvaraRadera
  7. Sara; De var himla goda, möjligen kunde man ha haft i liiiite mera smör för att de skulle bli lite saftigare, men annars var de super smarriga.

    Erika; Kul att du gillar godsakerna på min sida =)

    Li; Jag har hört aatt Odense har choklad-knappar i sitt sortiment, men jag har inte hittat det i affären ännu, säg till ifall du lyckas hitta det! Det hade varit smidigt att baka med.

    Jenny; jag tittade på dina kärleksmums, de såg underbart goda ut!

    Tack Lena och Anders!
    Kul att ni gillade det ni såg =D
    Jag tycker absolut att ni ska testa göra macaroons! Låt mig veta hur det gick sen =)

    SvaraRadera
  8. Ser ut som himla goda chokladmuffins :-)

    SvaraRadera
  9. Chokladmuffins är så gott! Och vilka fina formar!

    SvaraRadera
  10. wow, vad fina de ser ut! megahöga, det gillar jag :=)

    SvaraRadera
  11. De ser jätte goda ut :)Ska baka några nu ;D

    SvaraRadera
  12. Bra recept :) Supergoda blev dom ;)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...